Search
Close this search box.
polkupyöräparkki kaupungilla

Pyöräliikenne kuuluu Itäiselle Pitkäkadulle

Turun kaupunki käynnisti kyselyn kesällä 2022 Itäisen Pitkäkadun kehittämisestä. Kaupunkilaisten mielipide tuli selväksi, sillä 81 % vastaajista oli tyytymättömiä kadun nykytilaan. Samoin 91 % kyselyyn vastanneista koki Itäisen Pitkäkadun uudistamisen hyvänä asiana. Turkulaiset antoivat vahvan mandaatin kadun uudistamiselle. 

Kadun suunnitteluun liittyen kaupunki järjesti 14.11. sidosryhmäkeskustelun. Tällöin kaupunki esitteli hankkeelle kolme vaihtoehtoa: Itäisen Pitkäkadun kunnianhimoinen kehittäminen, Itäisen Pitkäkadun tavanomainen kehittäminen tai Kupittaankadun yhteyden tarkastelun. Käytännössä jälkimmäisin vaihtoehto tarkoittaa sitä, ettei Itäistä Pitkäkatua kehitettäisi ollenkaan, vaan se jäisi pitkälti nykyiseen tilaansa.

Turun kaupunginhallitus hyväksyi 26.11.2018 Turun pyöräilyn kehittämisohjelman, jossa Itäinen Pitkäkatu määriteltiin osaksi pyöräliikenteen tavoiteverkon pääverkkoa. Kaupungin päätös selvittää Kupittaankadun pyöräily-yhteyttä Itäisen Pitkäkadun sijaan on ristiriidassa tämän poliittisen päätöksen kanssa.

Turun polkupyöräilijät ry (Turpo) haluaa huomauttaa, että kaupunki on kehittänyt Kupittaankatua samanaikaisesti siihen suuntaan, että Itäisen Pitkäkadun pyöräiltävyyttä parannetaan. Turun kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi esimerkiksi Kupittaankadun liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat 16.8.2022. Päätökset olisivat ristiriidassa keskenään, mikäli Itäisen Pitkäkadun suunnitelmista luovutaan. Samoin Itäiselle Pitkäkadulle jo rakennetut pyöräkaistat jäisivät torsoiksi ja epäjohdonmukaisiksi. 

Kaupungin esittämistä vaihtoehdoista Itäisen Pitkäkadun kunnianhimoinen kehittäminen vastaa parhaiten kaupungin asettamiin päästövähennyksiin, jotka kaupungin valtuusto on hyväksynyt. Mikäli kaupunki haluaa lisätä pyöräliikennettä, tulee pyöräväylien olla johdonmukaisia, nopeita ja turvallisia. Kupittaankadun kautta kiertävä pyöräyhteys ei ole liikennevirtojen näkökulmasta sujuva tai johdonmukainen. Suunnitelmissa tulee kiinnittää huomiota siihen, että jalankulku tasoerotellaan pyöräliikenteestä sekä sähköpotkulaudoista.

Itäisen Pitkäkadun kunnianhimoinen vaihtoehto lisää myös katupuita tavanomaisen kehittämisen vaihtoehtoa enemmän. Kadun saneeraus lisää alueen arvoa, miellyttävyyttä sekä turvallisuutta. Kun liikenneympäristö on turvallista, valitsee useampi turkulainen itselleen kulkutavaksi pyörän tai kävelyn. Samalla syntyy tilaa enemmän heille, jotka haluavat valita itselle kulkutavakseen henkilöauton.

Turpo yhtyy pormestari Minna Arven kommenttiin siitä, että Kupittaankadun tutkiminen vaihtoehtona on vastoin aiemmin linjattua ja kummallinen. Toivomme, että kaupunki noudattaa poliittisia päätöksiä ja kunnioittaa turkulaisten selvää enemmistöä, joka toivoo muutoksia Itäiselle Pitkäkadulle.

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.