Turun polkupyöräilijät ry kiittää Turun kaupunkia Itäisen Rantakadun ja Hämeenkadun pyöräily-yhteyttä parantavista suunnitelmista. Erityisesti Itäisen Rantakadun jalankulun ja pyöräliikenteen määrät ovat kasvaneet, minkä myötä eri kulkumuotojen erottelu on noussut ajankohtaiseksi. Väylän tulisikin kuulua pyöräliikenteen laatukäytävään, jossa myös jalankulku on tasoerottelulla miellyttävää.
Kaupungin ylintä päätäntävaltaa käyttävä kaupunginvaltuusto hyväksyi 23.8.2021 Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne aikatauluvaihtoehdon 2 mukaisesti. Rakentamisvaiheen 1 oli määrä käynnistyä alkukesän 2022 aikana. Päätöksen myötä valtuusto hyväksyi myös järjestelyt, joissa alueelle olisi rakennettu kolmitasoratkaisu.
Turpon mielestä valtuuston hyväksymästä kolmitasoratkaisusta ei tule luopua. Tasoerottelu selkeyttää jalankulun ja pyöräliikenteen paikkaa katutilassa, eikä siitä tulisi luopua. Vaarana on, että jalankulkijat kävelevät huomaamattaan pyöräväylällä. Alueen pyöräliikenteen määrä on suuri, eikä esimerkiksi Helsingin kaupungin suunnitteluohjeissa suositella jalankulkua samaan tasoon pyöräliikenteen kanssa tällaisilla katutyypeillä. Tasoerottelu luo miellyttävää kaupunkia, kun kaupunkiympäristö on selkeä ja turvallinen jalankulkijoille.
Turpo huomauttaa, että kolmitasoratkaisun talvikunnossapito on ainoastaan maltillisesti kalliimpaa. Lisäksi talvikunnossapidon kalusto tulisi mitoittaa kolmitasoratkaisun mukaisesti, mikäli kaupungin tavoite on lisätä kolmitasoratkaisuja muuallekin kaupungin alueelle. Kansainväliset laatukriteerit täyttävän pyöräliikenteen infran tulisi ohjata kalustohankintoja, eikä toisinpäin. Lisäksi kaupunki on sitoutunut liikenteen päästötavoitteisiin, eikä siihen tulla pääsemään, mikäli kaupunkiin rakennetaan kansainvälisten suunnitteluperiaatteiden vastaista pyöräliikenteen infraa.
Itäinen Rantakatu sijaitsee jokirannassa kaupungin paraatipaikalla, joka on myös näyteikkuna kaupungissa vieraileville ihmisille. Tällaisessa ympäristössä kaupungin liikenneratkaisujen tulee edustaa korkeinta laatua sekä tämän päivän parhaita suunnitteluperiaatteita.
Viime vuosina runkolukittavien pyörätelineiden ja pyöräpysäköinnin määrä on kasvanut kiitettävästi Turussa, josta Turpo haluaa kiittää kaupunkia. Yhdistys haluaa kuitenkin esittää huolensa Itäisen Rantakadun riittämättömästä pyöräpysäköinnistä. Pysäköintitelineiden riittävyyteen tulee kiinnittää erityistä huomiota muun muassa kulttuurijokilautan alueella.