Ajankohtaista
Muistutus Göteborginkadun ja Suikkilantien risteyksen runkolinjapysäkkien katusuunnitelmasta 11/24
Erityisen hyvänä pidämme sitä, että Göteborginkadun lännenpuoleinen ajokaista poistetaan. Tämä parantaa etenkin jalankulkijoiden turvallisuutta ja lisää alueen viihtyisyyttä. Suunnitelman myötä autojen tilannenopeus laskee Göteborginkadulla sopivammaksi ja suojatien kohdalta tässä suunnassa poistuu ns. giljotiinin mahdollisuus. Tämä on erityisen tärkeää läheiseen Suikkilan kouluun kulkevien lasten kannalta.
Lausunto Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmasta (SUMP) 11/24
Kiitämme Turun kaupunkia lausuntopyynnöstä. Tällaisissa suunnitelmissa ollaan arkipyöräily-yhdistyksen toiminnan ydinalueella, ja pyöräilyn tulisi olla myös liikenteen ja maankäytön suunnittelun ytimessä Turun kaupungissa, yhdessä muiden kestävien ja aktiivisten kulkumuotojen kanssa. Turussa on viime vuosina tehty yhä enemmän pyöräilyn edistämiseksi, mutta tehtävää on vielä paljon.
Muistutus Pyhän Katariinan tien ja Hovirinnantien kiertoliittymän katusuunnitelmasta
Liikenneturvallisuudesta on viime aikoina ollut puhetta Kaarinassa. Sen huomioiminen uusia rakenteita suunniteltaessa onkin ensisijaisen tärkeää. Pidämme muutosta valo-ohjatusta risteyksestä kiertoliittymäksi hyvänä ratkaisuna tähän risteykseen, ja arvostamme suunnitelmassa olevaa lisäpanostusta pyöräilyn olosuhteisiin, mutta hyvästä lähtökohdasta huolimatta se on kuitenkin turvallisuuden, esteettömyyden ja pyöräilyn sujuvuuden kannalta ongelmallinen. Löysimme suunnitelmasta myös muutaman virheen.
Mielipide kaavan valmistelusta: Kaarninko 10/24
Itäkaaren ja Kurkelantien välillä on selvä aukko Turun seudun poikittaisessa pyöräilyverkostossa. Uusi pyöräilyväylä joka yhdistää Haritun, Skanssin ja Huhkolan nykyistä selvästi suoremmin toisiinsa ja Uudenmaantien laatukäytävään on mielestämme tervetullut ajatus, ja se parantaisi pyöräilyn kilpailukykyä moottoriliikenteeseen verrattuna kaupungin tavoitteiden mukaisesti.
Muistutus Oskarinkujan asemakaava-alueen katusuunnitelmista 10/24
Kansakoulunkujanne – Raunintie
Ehdotamme, että tästä osuudesta tehdään pihakatu, jolla on yhtenäinen kivetty tai laatoitettu pinta ilman erillisiä jalkakäytäviä. Kyse on lyhyistä asuinalueen sisäisistä tonttikaduista, joiden tarkoitus ajoneuvoliikenteen näkökulmasta on vain mahdollistaa kulku asunnoille, jolloin erityisesti moottoriliikenteen määrä jää vähäiseksi ja jonka vuoksi ei ole syytä priorisoida ajoneuvoliikenteen sujuvaa kulkua kadun muiden toimintojen edelle.
Muistutus Satakunnantien katu- ja liikennesuunnitelmasta Tommilankadun kohdalla 10/24
Suunnitelmassa pyörätie ja jalkakäytävä on pyöräilyn laatukäytävällä kavennettu 1,5 m + 1,5 m leveäksi. Tämä huomattava kavennus heikentää liikenneturvallisuutta ja erityisesti pyöräilyn sujuvuutta.