Search
Close this search box.

Muistutus Pyhän Katariinan tien ja Hovirinnantien kiertoliittymän katusuunnitelmasta

Vastaanottaja: Kaarinan kaupunki, tekninen lautakunta

Kuulutus: https://tweb.kaarina.fi/ktwebscr/kuulattn_tweb.htm?id=347896

Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus Pyhän Katariinan tien ja Hovirinnantien kiertoliittymän katusuunnitelmasta

Liikenneturvallisuudesta on viime aikoina ollut puhetta Kaarinassa. Sen huomioiminen uusia rakenteita suunniteltaessa onkin ensisijaisen tärkeää. Pidämme muutosta valo-ohjatusta risteyksestä kiertoliittymäksi hyvänä ratkaisuna tähän risteykseen, ja arvostamme suunnitelmassa olevaa lisäpanostusta pyöräilyn olosuhteisiin, mutta hyvästä lähtökohdasta huolimatta se on kuitenkin turvallisuuden, esteettömyyden ja pyöräilyn sujuvuuden kannalta ongelmallinen. Löysimme suunnitelmasta myös muutaman virheen.

Liittymäsuunnittelu on keskeistä koko tie- ja katuverkoston turvallisuuden ja toimivuuden kannalta, ja suurin osa konflikteista tapahtuu risteyksissä, joten oikeiden ratkaisujen valinta ja yksityiskohtien viilaaminen on tärkeää. Turvallisuuden lisäksi pidämme esittämäämme muutosta pyöräteiden geometriaan tärkeänä Kaarinan pyöräilyn ja jalankulun edistämistavoitteiden kannalta. Pelkät sanat eivät riitä, vaan niiden on muututtava teoiksi.

Hyvää

  • Liikennevaloristeyksen muuttaminen kiertoliittymäksi parantaa liikenneturvallisuutta, yleensä sujuvoittaa liikennettä kaikille ja vähentää etenkin pyöräilijöille ja jalankulkijoille aiheutuvaa viivettä.
    • Pysähdysten välttäminen on erityisesti pyöräilyn kannalta tärkeää.
  • Nykyistä leveämpi rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä (täyttää minimimitat).
  • Väistämisviivojen oikeanlainen käyttö ajoradalla. Voitaisiin käyttää myös pyöräteillä (alla tarkemmin pyöräilyn oikeanlaisista järjestelyistä kiertoliittymässä).
  • Pysäkkikaiteet Pyhän Katariinan tien bussipysäkillä.

Pyörätien geometria

Nähtävillä olevassa suunnitelmassa ympyrää kiertävät pyörätiet on suunniteltu vanhanaikaisella tavalla, joka on laajasti tunnistettu huonosti toimivaksi. Suunnitelman mukaisessa tilanteessa pyöräilijöiden ajolinjat kiertoliittymässä ovat monessa tapauksessa mutkikkaita ja heikosti ennakoitavia. Erityisesti risteyksen koillis- ja luoteisnurkissa Pyhän Katariinan tien pohjoislaitaa ja Hovirinnantien länsilaitaa suoraan ajavat pyöräilijät joutuvat tekemään huomattavan koukkauksen, ja heidän kulkulinjansa on moottoriliikenteen näkökulmasta heikosti ennakoitavissa koska he kääntyvät kokonaan risteävän tien suuntaan ennen käännöstä pyörätien jatkeelle. Lyhyen matkan päässä olevat Paraistentien kiertoliittymät ovat tästä näkökulmasta pääosin jopa parempia, mutta tässä risteyksessä on katualueen raameissa huonommin tilaa laadukkaalle vanhanaikaiselle toteutukselle.

Kuva 1. Kahden suoraan ajavan pyöräilijän ajolinja. Kaikki näitä reittejä käyttävät eivät välttämättä näytä kääntymismerkkiä koukatessaan pyörätien jatkeelle, koska ajattelevat menevänsä suoraan.

Väyläviraston ohjeessa 18/2020 Pyöräliikenteen suunnittelu käsitellään kiertoliittymien suunnittelua luvussa 5. Tämän ohjeen suunnitteluperiaatteet poikkeavat pyöräilyn ja jalankulun osalta huomattavasti vuodelta 2001 peräisin olevasta Tasoliittymät-ohjeesta, jota ollaan päivittämässä. Pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa pyöräilijöiden kiertotila liikenneympyrässä on ympyrän muotoinen, kuten moottoriliikenteenkin. Tällä on useita etuja, ja kiertoliittymät toimivat samaan tyyliin pyöräilyn edelläkävijämaissa Alankomaissa ja Tanskassa.

Kuva 2. Kaksi erilaista kiertoliittymää pyöräliikenteen suunnitteluohjeen osasta 5.7.3. Toisessa yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ja toisessa erillinen pyörätie ja jalkakäytävä.

Pyöreässä kiertotilassa ympyrään liittyvä ja siitä poistuva pyöräilijä on kääntyvä ja väistää jo ympyrässä olevia, täsmälleen samoilla periaatteilla kuin ajoradalla. Näin väistämissäännöt ovat selkeämmät ja niitä voidaan vahvistaa maalaamalla ympyrään saapuville suunnille väistämisviivat, kuten pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa.

Pyöräilijän kulku on myös ennakoitavampaa, varsinkin kun pyöräteiden liittyminen ympyrään toteutetaan oikein. Tilanteissa joissa pyöräilijän kulkusuunta on epäselvä, perusolettamus on että hän jatkaa ympyrän kiertoa (vanhanaikaisessa rakenteessa taas useimmiten että hän jatkaa ympyrän ohi). Tämä on turvallisempaa, sillä jos olettamus on väärä, aiheutuu korkeintaan vähäinen lisäviive moottoriajoneuvon kuljettajalle mahdollisen törmäyksen sijaan.

Ylinopeuksia vähentävä ja siten turvallisuutta parantava toimenpide jota tulee myös harkita on yliajettavien kavennusten toteuttaminen liittymästä poistuville ajokaistoille. Suunnitelmassa on lisäksi useampi 4,5 m leveä ajokaista, nähdäksemme ainakin osa näistä voisi olla kapeampia. Kapeammat kaistat myös alentaisivat ajonopeuksia ja siten ehkäisisivät onnettomuuksia ja vähentäisivät niiden vakavuutta.

Ideaalisti pyöräily olisi eroteltu omaan kiertotilaansa koko ympyrän kehällä, mutta vain osittainenkin erottelu voidaan toteuttaa esimerkiksi tilasyistä. Myös ylityskohdissa joihin saavutaan yhdistetyltä väylältä voidaan jalankulku ja pyöräily erotella (katso kuvan 2 vasemmanpuoleinen ympyrä), vaikkei olisi tilaa erotella koko kiertotila.

Suunnitteluohjeen mukainen kiertoliittymä vaatii osin jopa vähemmän tilaa kuin suunnitelman vanhanaikainen ratkaisu, mutta varsinkin täyden pyöräilyn ja jalankulun erottelun kanssa voidaan tarvita hieman lisätilaa tonttien puolelta. Risteyksen luoteis- ja lounaispuolilla olevilla tonteilla katualueen vieressä on onneksi avointa nurmialuetta, josta on helppo tarvittaessa liittää palanen katuun. Tähän vaadittava taloudellinen panostus olisi arvokas investointi kestävään ja aktiiviseen liikkumiseen.

Väylän suunnitteluohjeen mukaisia ympyröitä on tähän mennessä ehditty toteuttaa esimerkiksi Joensuussa useampikin (suurin osa Siltakadulla), mutta toteuttamalla oikeanlaisen kiertoliittymän Kaarina voisi olla edelläkävijä Varsinais-Suomessa, ja koko maankin mittakaavassa pienempien kaupunkien keskuudessa.

Eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä

Suunnitelmassa eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä on mitoitettu pienimpien Väyläviraston ohjeiden sallimien mittojen mukaisesti. Ne ovat leveämpiä kuin nykyään, mutta tällaisessa ympäristössä erityisesti jalkakäytävän tulee olla leveämpi, mielestämme ei missään nimessä alle 2 metriä. Myös ohjeiden mukaisten esteettömien rakenteiden toteutus vaatii suurempaa leveyttä suojateiden kohdalla. Seuraisimme tässä Väyläviraston ohjeen 34/2022 Jalankulun suunnittelu sivun 45 taulukon 4 mitoitusta.

Turun kaupunkiseudun Pyöräliikenteen seudullisten pääväylien tavoiteverkossa (Varsinais-Suomen liitto 10/2023) Pyhän Katariinan tien suuntaisella aluereitillä pyörätien minimileveydeksi tämän risteyksen itäpuolella on määritelty 3 metriä, jonka tulisi mielestämme olla tämänkin suunnitelman tavoitteena.

Turussa yleinen käytäntö laatoittaa jalkakäytävät on toimivaksi todettu tapa parantaa pyöräilyn ja jalankulun erottelua. Pyöräilypiireissä sitä ajoittain kehutaan muiden paikkakuntien edustajien toimesta, ja sitä on viime aikoina yhä enemmän imitoitu esimerkiksi Tampereella, Helsingissä ja Oulussa. Sitä suositellaan myös esteettömyysohjeissa. Kaarinan keskustassa materiaalierottelua paikoin jo käytetäänkin, myös Pyhän Katariinan tiellä. Ehdotamme siis, että ainakin Kaarinan keskustassa materiaalierottelua käytettäisiin aina ja johdonmukaisesti. Se parantaa myös katuympäristön esteettistä miellyttävyyttä.

Tiemerkinnät ja liikennemerkit

Sivuhuomautuksena, kiinnitimme huomiota siihen, että suunnitelmassa tiemerkinnät on numeroitu Väyläviraston ohjeen 25/2015 Tiemerkintöjen suunnittelu mukaisesti, vaikka se on 1.6.2021 alkaen korvattu ohjeella 30/2020 Tiemerkintöjen suunnittelu. Uuden ohjeen numerointi perustuu vuonna 2020 voimaan tulleeseen tieliikennelakiin.

Suunnitelmassa pyörätien ja jalkakäytävän väliin on laitettu tiemerkintä 1.2 (nykyisen tieliikennelain numero K1) eli katkoviiva, jolla erotetaan vastakkaiset ajosuunnat. Oikea paikka tälle viivalle olisi pyörätien keskellä ajosuuntia erottamassa. Oikea erottelutapa pyörätien ja jalkakäytävän väliin on yhtenäinen viiva joka on näkövammaisten havaittavissa. Vaihtoehdot ovat 10 cm leveä massasta tehty viiva tai 20–50 cm leveä betoni- tai nupukiviraita, joista jälkimmäinen on kestävämpi, yleensä paremmin erottuva ja paremman näköinen. Suosittelemme kiviraitaa, varsinkin jos käytetään myös materiaalierottelua.

Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkkien 2, 23, 35, 37 ja 38 alle riittää vain sivuille osoittavat nuolet (sininen H9.1), niillä voidaan korvata ylös ja alas osoittavat nuolet (H23.2). Tämä on tieliikennelain mukainen merkintätapa (TLL liite 3.4).

Pyhän Katariinan tiellä idästä länteen ajettaessa rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän merkit 4, 16 ja 17 ovat väärinpäin (pitäisi olla merkki D7.2 merkin D7.1 sijaan).

Suojatiet, bussipysäkit ja pensaat

Kiertoliittymän suojateiden päihin on suunniteltu asfalttiviisteet. Tämä on pyöräilijöiden kannalta mukava ratkaisu, mutta tällainen rakenne ei mahdollista näkövammaisille sen kohdan havaitsemista, jossa siirrytään jalankulkuväylältä ajoradalle. Tien ylitysjärjestelyjen esteettömyyttä käsitellään jalankulun suunnitteluohjeen osassa 11.2. Kohdissa joissa suojatie ja pyörätien jatke ovat rinnakkain voidaan suojatien reunaan toteuttaa SuRaKu:n mukaiset reunakivet, eli 4 cm korkea, osittain pystysuora ja osittain luiskattu pyörällisiä apuvälineitä käyttäville. Pyörätien jatkeen kohdalle toteutetaan asfalttiviiste.

Kohdissa joissa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden ylityskohtia ei ole eroteltu, kaikki käyttäjäryhmät huomioiva ratkaisu on varoitusalue ilman 4 cm reunakiveä, joka on havaittavissa jalan tai valkoisella kepillä mutta ei aiheuta kohtuutonta tärähdystä pyöräilijöille. Ajoradan reunassa voidaan käyttää tasossa olevaa reunatukea. Tällaisia rakenteita on käytetty Turussa viime aikoina tehdyissä suunnitelmissa.

Pyhän Katariinan tien bussipysäkin kaiteiden ja katoksen tulee olla vähintään 50 cm etäisyydellä pyörätien reunasta pyöräliikenteen suunnitteluohjeen osan 4.8 mukaisesti. Suunnitelmasta silmämääräisesti arvioituna näin todennäköisesti on, mutta etäisyyttä ei ole merkitty. Tämän pysäkin kohdalle voitaisiin myös merkitä suojatie pyörätien yli (30 cm raidoilla) ainakin toisen kaiteen pään kohdalle, kuten yllä mainitussa suunnitteluohjeen osassa.

Koska pysäkin katos ja odotustila eivät ole pyörätien laidassa, pysäkkikaiteet Hovirinnantien pysäkillä vaikuttavat meistä tarpeettomilta, jollei ole tarkoitus ehkäistä kävelyä pensaiden istutusalueella.

Turussa Fölin runkolinjojen reiteillä olevat bussipysäkit on mitoitettu 20 metriä pitkille nivelbusseille sopiviksi. Kaarinan keskustaan tuleva runkolinja 6A käyttäisi suunnittelualueen pysäkkejä, onko niiden suunniteltu pituus riittävä?

Suunnitelmassa on esitetty pensasistutuksia moottoriajoneuvojen kiertotilan ja pyöräteiden väliin. Näiden kohdalla on varmistettava että ne eivät täysikasvuisina muodosta näköestettä, ottaen huomioon myös pienet lapset ja esimerkiksi nojapyörillä kulkevat. Olemme kuulleet kaarinalaisilta että Kaarinan keskustan seudulla esimerkiksi Paraistentien liikenneympyröiden puskat haittaavat näkyvyyttä ja johtavat vaaratilanteisiin. Toivomme ettei samaa virhettä tehdä uudessa ympyrässä ja että tilannetta voitaisiin parantaa siellä missä se on jo tehty.

Turussa 30.10.2024

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.