Vastaanottaja: Turun kaupunki, Kaupunkiympäristö, Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, Kaavoitus
Kaikki kaavan tiedot: https://www.turku.fi/kaavoitus/kaarninko-7780-2023
Turun polkupyöräilijät ry:n mielipide vireille tulleen kaavan valmistelusta: Kaarninko (kaavatunnus 30/2023)
Itäkaaren ja Kurkelantien välillä on selvä aukko Turun seudun poikittaisessa pyöräilyverkostossa. Uusi pyöräilyväylä joka yhdistää Haritun, Skanssin ja Huhkolan nykyistä selvästi suoremmin toisiinsa ja Uudenmaantien laatukäytävään on mielestämme tervetullut ajatus, ja se parantaisi pyöräilyn kilpailukykyä moottoriliikenteeseen verrattuna kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Haluamme kantaa kortemme kekoon tällaisen yhteyden suunnittelemiseksi ja otamme mielellämme kantaa myös kaavan muihin liikenneratkaisuihin.
Toimenpiteet jotka mahdollistavat nopean ja sujuvan pyöräilyn nykyistä suuremmalla osalla matkoista ovat tärkeitä aktiivisen liikkumisen edistämiseksi ja pyöräilyn kulkutapaosuuden korottamiseksi. Nykyään reitillä oleva ulkoilupolku ei sovellu sujuvan arkipyöräilyn väyläksi edes kesäkaudella, saati talvella jolloin väylä on latukäytössä. Vähäistä yleisempi pyöräily ja ulkoilu sopivat huonosti yhteen tällaiselle väylälle. Näiden syiden vuoksi reitille tarvitaan uusi asfaltoitu pyörätie. Ulkoilureitistä erotettu pinnoitettu väylä mahdollistaa myös esteettömän kulkemisen erilaisilla apuvälineillä ja jalankulun talvikaudella. Autoilusta erillinen reitti on myös hyvin miellyttävä, houkutteleva ja turvallinen.
Uuden reitin ratkaisut
Yksi keskeisimpiä suunnittelun aikana harkittavia asioita on pyöräilyn ja jalankulun erottelun tarve uudella reitillä. Kesäkaudella jalankulku voi pääosin tapahtua latukäytössä olevalla ulkoilupolulla sillä osuudella jolla se kulkee rinnakkain pyörätien kanssa. Apuvälineitä käyttävät jalankulkijat voivat tarvittaessa käyttää pyörätietä, jos päällystämättömän polun käyttö ei onnistu. Tämän takia tällä osuudella erillistä jalkakäytävää ei luultavasti tarvita, ottaen huomioon talvikauden pienemmät pyöräilymäärät. Tämä toki vaatii, että pyörätie pidetään talvella riittävän leveänä ja hyvässä kunnossa. Pyöräilyväylien ja ulkoilupolkujen risteyskohdissa on varmistettava riittävän hyvät näkemät, ja jalankulkijoiden ohjaus oikealle väylälle vuodenajasta riippuen on mietittävä tarkkaan.
Vähäliikenteisenä tonttikatuna Haritunkatu soveltuu hyvin pyöräreitin osaksi. Tässä harkittavaksi tulee pyöräkadun toteuttaminen ja mahdolliset liikennettä rauhoittavat ratkaisut. Moottoriliikenteen yhteyden katkaisu Haritunkadun ja Moreenikadun risteyksestä pohjoiseen parantaisi risteyksen turvallisuutta ja vähentäisi läpiajoa asuinalueilla.
Haritunkadulta länteen toteuttaisimme erotellun pyörätien ja jalkakäytävän, joka toki vaatii Kataraistentien alikulun uusimisen. Vaikka alikulkua ei uudistettaisi heti, tulee tämä tarve huomioida tulevassa suunnittelussa. Matkan varrella olevien ajoradan tasoylitysten kohdalla tulee tarkastella mahdollisuuksia ja tarpeita esimerkiksi korotuksille, väistämisvelvollisuuden selvemmälle merkitsemiselle ja näkemien parantamiselle.
Jatkosuunnittelun aikana huomioitavia asioita
Osa jäsenistämme on ilmaissut huolta reitillä olevista puista, ja toivonut ettei niitä kaadettaisi liiaksi uuden väylän alta. Kuten kaikessa rakentamisessa, luontovaikutusten huomioiminen ja minimoiminen on tärkeää, ja tulee pyrkiä ratkaisuihin jotka säästävät olevaa luontoa. Tulee kuitenkin muistaa, että kestävien kulkumuotojen edistäminen on niistä käytetyn nimityksen mukaisesti itsessään luonnon kannalta kestävämpää kuin autokeskeinen liikennejärjestelmä, ja liialliset kompromissit vesittävät edistämistyön vaikutuksia. Metsän halki kulkevan vanhan katuvarauksen poistuminen on myös luonnon kannalta positiivinen asia.
Pelkästään pyörällä tai jalan tehtävien matkojen lisäksi laadukkaammat jalankulku- ja pyöräily-yhteydet mahdollistavat myös paremmin kulun Uudenmaantiellä kulkeville bussilinjoille varsinkin Skanssin eteläosista. Tämä tulee huomioida pysäkkien sijoittelussa ja varustelussa (pyörien liityntäpysäköinti).
Mahdollisten uusien asuintonttien ja -rakennusten sijoituksessa tulee huomioida laadukkaiden pyöräily- ja jalankulkuväylien vaatima tila ottaen huomioon lumitilat, riittävät näkemät jne.
Lyhyen aikavälin parannukset
Nykyisten Haritusta Skanssiin ja Huhkolaan johtavien reittien käytettävyyttä kesäkaudella voitaisiin parantaa ennen uusien väylien rakentamista kevyin toimenpitein:
- Toteutetaan vuosi sitten hyväksytyt liikennemerkkimuutokset, jotka virallisesti sallivat pyöräilyn ulkoilureitillä ja korjaavat alueen liikennemerkkipuutteita (kaupunkiympäristölautakunta 14.11.2023 § 375).
- Lisätään opasteita ainakin tärkeimpiin risteyskohtiin. Erityisen tärkeä kohta on Uudenmaantien alituksen viereinen risteys jossa reitti Haritusta tullessa haarautuu Skanssiin ja Huhkolaan.
- Parannetaan näkyvyyttä Ruijanpolun ja Peräpohjolanpolun risteyksessä alikulun suuntaan.
Turussa 27.10.2024