polkupyöriä pysäköitynä riviin

Muistutus Kaupunginpuutarhan alueen asemakaavaehdotuksesta 2/24

Vastaanottaja: Turun kaupungin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus

Kuulutus: https://ah.turku.fi/kuulutukset/4999387.htm

Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus asemakaavanmuutos- ja tonttijakoehdotuksesta Kaupunginpuutarhan alue (6/2018)

On kiinnostavaa lukea uuden alueellisen viherkertoimen arvioinnin pilotoinnista kaavoitushankkeessa. On hyvä että sen tulokset on huomioitu kaavaprosessin aikana, ja toivomme että tämä uusi menetelmä aidosti johtaa parempaan luonnonympäristön huomiointiin niin tässä kaavassa kuin tulevissa, joissa voidaan hyödyntää tämän hankkeen oppeja.

Kaavaselostuksessa mainitaan, että alueen katusuunnittelua on edistetty yhtäaikaisesti kaavoituksen kanssa, jonka vuoksi näimme tarpeelliseksi kommentoida tarkempia liikenneratkaisuja jo tässä vaiheessa. Kommentit perustuvat etupäässä kaavaselostuksessa olevaan alustavaan katusuunnitelmaan (kuva 22). Osin kommenttimme voivat vaikuttaa itse kaavan sisältöön, mutta toivomme että ne myös välittyvät eteenpäin katusuunnitteluun.

Pyöräilyn ratkaisu Taimitarhankadulla

Taimitarhankadun kaltaiselle kadulle ei tule toteuttaa kaksisuuntaista pyörätietä. Kuten Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa todetaan (s. 72), “Rakennetulla alueella lähtökohtana on, että pyörällä ajaminen on mahdollista ja sallittua aina ajoradan oikealla puolella.” Kaksisuuntainen pyörätie johtaa tällaisessa ympäristössä tilanteisiin jotka ovat pyöräilijöiden onnettomuustilastojen huipulla, joissa pyöräilijä lähestyy risteystä ns. väärästä suunnasta muuhun ajoneuvoliikenteeseen nähden.

Kaavoitusta varten laaditun meluselvityksen sisältämän liikenne-ennusteen perusteella Taimitarhankadun liikennemäärä tulee olemaan sellainen, että suunnitteluohjeen sivun 43 taulukon perusteella moni erilainen pyöräväylätyyppi on hyväksyttävä. Kadulle ei ilmeisesti ole tulossa myöskään bussiliikennettä. Tässä arvioitamme eri väylätyypeistä:

  • Yksisuuntaiset pyörätiet
    + Tuttu, turvallinen ja miellyttävä perusratkaisu.
    + Selkeä.
    – Ajokaistoja on varaa kaventaa hieman, mutta sen lisäksi alustavaan suunnitelmaan verrattuna vaatii tilaa jalankululta ja/tai viheralueilta jos katualuetta ei voi leventää. Tärkeä huomioida myös lumitilana käytettävä erotusalue pyörätien ja ajoradan välissä.
  • Pyöräkaistat
    + 2-1 -tietä tutumpi ratkaisu, vähemmän potentiaalia konfliktille, parempi välityskyky.
    + Parempi pyöräilyn ja jalankulun erottelu kuin pyöräteillä.
    – Pyöräkaistojen talvikunnossapito on toiminut Turussa huonosti.
    – Ei juurikaan tilan käytöltään tehokkaampi kuin pyörätiet.
    – Epämukavampi kuin pyörätiet.
    – Kadunvarren pysäköintiin ajettaisiin luultavasti kaistojen yli.
  • 2-1 -tie
    • Sellainen ollaan toteuttamassa Inspehtorinkadulle jolla moottoriliikenteen määrä on n. kaksinkertainen. Pyöräilijät huomioitava korotettujen suojateiden toteutuksessa.
      + Vähän tilaa vaativa ja halpa vaihtoehto.
      + Mahdollistaisi leveämmät viherkaistat ja pohjoispuolisen jalkakäytävän.
      + Hyvä pyöräilyn ja jalankulun erottelu.
      – Pyöräilyn määrä ei välttämättä riittävä.
      – Voidaan kokea epämukavaksi ja turvattomaksi.
      – Suomessa ei vielä tuttu järjestely, ei vielä kokemuksia toimivuudesta tällaisessa ympäristössä.
  • Sekaliikenne
    • Vaatisi mahdollisesti liikenteen rauhoittamista esim. pyöräkadun tapaisilla rakenteilla. Pyöräilijät huomioitava korotettujen suojateiden toteutuksessa.
      + Kuten 2-1 -tie
      – Mahdollisesti pyöräilijöille turvaton tai ainakin turvattoman tuntuinen.
      – Voi johtaa jalkakäytäväpyöräilyyn jos ajoradan liikenne koetaan epämiellyttäväksi.
      – 2-1 -tiehen verrattuna pyöräilyn paikka vähemmän selkeä -> enemmän jalkakäytäväpyöräilyä.

Tämän perusteelle suosittelemme Taimitarhankadulle ensisijaisesti yksisuuntaisia pyöräteitä. Jos viheralueiden mahdollisimman suuri koko on tärkeää ja katualuetta ei voida leventää, voidaan harkita myös 2-1 -tietä tai sekaliikennettä liikennettä rauhoittavien rakenteiden kera.

Lisäksi suosittelemme kadulle joka tapauksessa 30 km/h nopeusrajoitusta. Tämän mukaisten ajonopeuksien takaamiseksi ajokaistat voisivat olla kapeampia kuin alustavan suunnitelman 3 metriä, tai liikennettä voitaisiin muuten rauhoittaa korotettujen suojateiden lisäksi.

Pyöräily Tähkäpuistossa

Pyöräily ja jalankulku tulee erotella myös Tähkäpuistossa. Tämä voidaan toteuttaa kahdella tavalla:

  • Pyöräily Fridheminpolulla alustavan suunnitelman mukaan.
    • Tässä tapauksessa Fridheminpolun päässä pyöräilijöiden on ylitettävä ajorata etelän suuntaan kulkiessaan, jos pyöräilyn järjestelyt ovat yksisuuntaiset. Ylityskohta voitaisiin korottaa ja ajorata asettaa väistämisvelvolliseksi.
    • Vaatii Fridheminpolun toteuttamista leveämpänä jotta kulkumuodot voidaan erotella.
    • Pyöräily on myös sallittu ajoradalla koska Fridheminpolun linjaus on siitä irrallinen.
  • Pyöräily Taimitarhankadulla koko matkan.
    • Yksisuuntaisten järjestelyjen kanssa sujuvampi, yksi konfliktipiste vähemmän.
    • 2-1 -tien tai sekaliikenteen kanssa ei vaadi leveämpää katualuetta.
    • Pyörätiet tai kaistat vaatinevat leveämmän katualueen, mutta ↴
    • Fridheminpolku voidaan toteuttaa kapeampana jos sillä ei sallita pyöräilyä, vähentää vaikutusta luontoon.

Muut huomiot

Westeréninkadulla pyöräily on alustavassa suunnitelmassa järkevästi sijoitettu ajoradalle. Hellemaanaukiota vastapäätä on kuitenkin sijoitettu kohtisuoria parkkiruutuja, jotka sopivat huonosti yhteen sekaliikenteen kanssa. Tässä tulee harkita pysäköinnin muuttamista kadun suuntaiseksi. Jos pysäköintiä sijoitetaan ajoradan kummallekin puolelle, paikkojen määrä voidaan pitää ainakin lähes samana.

Westeréninkadulla saattaa olla tarvetta liikennettä rauhoittaville rakenteille. Esimerkiksi voitaisiin harkita Rehtorinpellonkadun pyöräkadun tapaisia kiveysraitoja jotka optisesti kaventavat ajorataa ja hillitsevät autojen nopeuksia. Sen liittymään Taimitarhankadulle voitaisiin myös rakentaa ylijatkettu jalkakäytävä (ja pyörätie valitusta pyöräilyn ratkaisusta riippuen).

Hellemaanaukion kohdalle on alustavassa katusuunnitelmassa merkitty korotettu suojatie Taimitarhankadun yli, ja sen kummallekin puolelle puita. Nämä puut muodostavat mahdollisesti näköesteen, mikä on huomioitava katusuunnittelussa.

Renvallinaukion liittymässä tulee toisen puolen pyörätieltä järjestää kulkuyhteys erotusalueen yli, jos päädytään pyörätieratkaisuun. Samoin Westeréninkadun liittymässä.

Kaava-alueen ulkopuolisia huomioita

Taimitarhankatu liittyy toisesta päästään Ilpoistentiehen, jonka liikenteelliset ratkaisut ovat erittäin vanhanaikaisia (liian leveä ajorata, liian kapeat pyörätiet, olemattomat jalkakäytävät). Näiden ongelmien lisäksi pyöräteissä ja jalkakäytävissä on kaksi epäjatkuvuuskohtaa: Kadun koillispäässä ja Pellavakadun ja Peltolantien välillä. Rakentamalla näille väleille väylät voitaisiin sujuvoittaa kadulla liikkumista lyhyellä aikavälillä varsin kohtuullisin kustannuksin, jos laajempaa katusaneerausta ei ole lähivuosina tiedossa. Yhtenäiset pyörätiet mahdollistaisivat ajoradan oikealla puolella pyöräilyn kumpaankin suuntaan koko matkalla, ja lisäksi vältettäisiin ylimääräisiä ajoradan ylityksiä kohdissa joissa nyt pyöräilijöiden on vaihdettava puolta. Tämä voitaisiin toteuttaa kaava-alueen katujen rakennuksen yhteydessä, jolloin voitaisiin saavuttaa säästöjä synergiaetujen kautta.

Turussa 27.2.2024

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.