Search
Close this search box.
likainen polkupyörä jonka kuraiset ketjut roikkuvat löysinä

Miksi pyöräily tuntuu niin raskaalta?

Vaihdoin viime vuonna työpaikkaa ja työmatkani moninkertaistui, kilometrejä alkoi kertyä päivittäin vajaa 20. Matkalle mahtuu myös paljon ylämäkeä. Pyöräily alkoi nopeasti tuntua raskaalta vaikka sinkulani onkin näennäisesti melko kepeä poljettava.

Aloin jo mietiskellä sähköpyörän tai kevyen vaihdepyörän hankkimista, mutta nopeasti tajusin, että se tarkoittaisi äkkiä nelinumeroista hintalappua ja monimutkaista pyörää monimutkaisine huoltoineen. Pyörän kulku oli kuitenkin jotenkin saatava kevyemmäksi ja palautettua ilo polkemiseen.

Loppujen lopuksi ongelmaan löytyi muutamia yksinkertaisia ja edullisia lääkkeitä. Sain kyllä myös poltettua kolminumeroisen summan rahaakin. Pyörääni oli ehtinyt kertyä melkoisesti korjausvelkaa.

Mutta jos pyöräily tuntuu siirapissa uimiselta, tässä muutama juttu mitä kannattaa kokeilla

1. Ketjut ja puhtaus

Likaiset ketjut jarruttavat matkantekoa yllättävän paljon. Omat ketjuni olivat sekä likaiset, kuluneet että myös löysällä.

Ketjujen puhdistus ja voitelu kunnollisella aineella sai menon kevenemään. Löysänä roikkuvaa ketjua kiristellessä huomasin, että säätövara alkoi loppua, ketju oli selvästi käyttöikänsä päässä. Mutta täytyy nostaa hattua KMC:n ohuelle ketjulle, se on saanut kovaa kyytiä yksivaihteisen voimansiirrossa.

Ketjujen pesu

Ketjuja voi koittaa pestä vaikka ihan astianpesuaineella, mutta on myös olemassa juuri siihen tarkoitukseen tehtyjä rasvanpoistajia. Mikäli ketjut ovat paksun möhnän peitossa, ne voivat vaatia kovempaa liotushoitoa. Mikäli ketjuja ei saa puhtaaksi tai ne osoittautuvat kuluneiksi, kannattaa suosiolla hankkia uudet.

Ketjujen voitelu

Erilaisista voiteluaineista ollaan aika montaa eri mieltä. Tärkeää on valita olosuhteisiin sopiva aine, lisätä sitä puhtaisiin ketjuihin ja välttää erilaisten aineiden sekakäyttöä. Ne voivat muodostaa sitkaan tahnan joka ei lähde millään irti.

Koko pyörän pesu

Ei välttämättä ole ollenkaan huono idea pestä samalla koko pyörää. Vanhalla tiskiharjalla ja astianpesuaineella pääsee alkuun tässäkin puuhassa. Pyörän voi huuhtoa vaikka kastelukannulla.

2. Renkaat

Yksi varmasti eniten ajotuntumaan ja keveyteen vaikuttava asia ovat renkaat. Esimerkiksi maastopyörissä yleiset nappularenkaat voivat olla asfaltilla todella raskaat polkea. Ilmaakin kannattaa pumpata lisää ennen ajoa mikäli renkaat tuntuvat liian löysiltä.

Mikäli renkaat alkavat olla kuluneet tai halkeilleet, kannattaa ne suosiolla vaihtaa parempiin. Yleensä kannattaa valita pistosuojatut renkaat ja laadukkaat sisäkumit. Näin säästyy jatkuvilta paikkausoperaatioilta. Rikkinäinen vannenauha kannattaa myös vaihtaa uuteen, se maksaa vain pari euroa mutta säästää selvää rahaa, aikaa ja erityisesti hermoja. Opin tämän aikoinaan kantapään kautta.

Itse sijoitin vähän enemmän rullaaviin maantierenkaisiin ja keveisiin, nykyaikaisiin tpu-sisärenkaisiin. Ajotuntuma parani ja meno keveni selvästi. Rengashankinnat kannattaa kuitenkin suhteuttaa omiin ajo-olosuhteisiin ja kilometrimääriin. Ihan viimeisiä pennosia ei kuitenkaan kannatta säästellä.

Vanteet ja pinnat

Renkaiden lisäksi kannattaa luoda kevyt silmäys vanteisiin. Kannattaa koetella sormin pinnojen kireyttä. Löysä vanne vipottaa ja voi mennä isommasta osumasta pelastamattomasti mutkalle. Omalle takavanteelleni oli käynyt luultavasti juurikin näin.

3. Laakerit

Jos laakerit ovat kehnossa kunnossa, meno on takuuvarmasti tahmeaa. Mutta mistä sen tietää ja mitä niille voi tehdä?

Keskiölaakeri

Polkimet pyörivät keskiölaakerin varassa ja mikäli se alkaa olla tiensä päässä, on polkeminen raskasta. Asiaa voi tunnustella polkimia pyörittelemällä. Heikkolaatuinen keskiölaakeri on yksi halpojen pyörien akilleenkantapäistä. Se ei näy päällepäin eikä sitä mainita ominaisuuslistassa. Kovemmassa käytössä heikko keskiö pettää kuitenkin nopeasti.

Nykyisissä pyörissä on yleensä umpinainen keskiölaakeri jota ei voi huoltaa, se pitää vaihtaa uuteen. Mikäli haluat, että keskiölaakeri hajoaa nopeasti uudestaan, kannattaa valita halvin mahdollinen. Keskiölaakerin vaihto vaatii erikoistyökaluja ja se voi olla varsinkin vanhemmassa pyörässä todella kovin kiinni.

Polkimien laakerit

Polkimien laakerien kunto on helppo testata poljinta pyörimällä. Kun laakerit ovat kunnossa, poljin pyörii herkästi mutta akselissa ei ole välystä. Kuivat laakerit voivat tuntua selvänä rutinana polkimessa.

Yllättävän monissa polkimissa on edelleenkin irtokuulalaakerit mitkä on mahdollista huoltaa. Polkimet ovat myös edullisia uusia, ihan halvimmat kannattaa kuitenkin jättää taas kauppaan. Itselläni aikoinaan poljin katkesi kierteistä ja pilasi samalla koko kammen. Säästö tuli kalliiksi.

Napojen laakerit

Pyörien napojen laakerien herkkyys on myöskin helppo todeta. Nostaa vain pyörää ilmaan ja pyörittää. Rutinaa ja klappia ei saisi olla mutta pyörän pitää pyöriä herkästi.

Halvoista pyöristä löytyy irtokuulalaakerit yleensä myös keskiöistä. Ne on mahdollista huoltaa itse, mutta se vaatii erityisen kartioavaimen ja hieman opettelua. Laakeria ei saa kiristää liikaa, mutta se ei saa myöskään jäädä liian löysälle. Heikkokuntoiset kuulat kannattaa uusia ja käyttää vedenkestävää rasvaa.

Laadukkaammissa navoissa on suljetut laakerit jotka voi vaihtaa tarvittaessa ehjiin.

4. Säädöt

Helppo ja halpa tapa parantaa ajomukavuutta on laittaa pyörän säädöt kohdilleen. Kaupungilla näkee harmillisen usein polkijoita joiden asento näyttää todella tuskalliselta.

Satulan pitäisi olla niin korkealla että jalka ei mene ihan täysin suoraksi. Satulan kulma kannattaa säätää sellaiseksi että se ei paina arkoja paikkoja eikä polkija liu’u mihinkään suuntaan. Satulan optimiasento on yleensä joko joko suorassa tai hieman etukenossa, harvemmin nokka ylöspäin.

Ohjaustankoa voi nostaa jos tuntuu että on köyryssä kuin katkarapu. Toki ajoasentoa säätäessä on hyvä huomioida myös pyörän tyyppi. Käyräsarvista ajetaan ihan eri asennossa kuin mummokonkelia.

Pyörän koko

Mikäli pyörä on täysin väärän kokoinen, eivät valitettavasti edes säädöt pelasta. Toki asentoa voi silti saada muokattua edes hieman inhimillisemmäksi.

Uusia osia?

Meillä jokaisella on yksilöllinen ruumiinrakenne. Esimerkiksi sama satula ei sovi kaikille. Muutamalla kympillä voi saada pyöräänsä miellyttävämmän ohjaustangon, pidemmän satulaputken tai takapuolituntumaltaan paremman satulan.

Polkupyörään on suhteellisen helppo vaihtaa osia. Joskus vanhat osat saattavat toki olla tiukasti kiinni mikäli asentaessa on säästelty rasvassa. Silloin apuna kannattaa käyttää irrotusöljyä. WD40 tai CRC-purkki löytyy monien kaapista.

5. Uusi pyörä?

Joskus pyörä on vain täysin vääränlainen, kokoinen tai laadultaan säädyttömän kelvoton. Esimerkiksi kodinkonekauppojen kylkiäispyörät ovat laadullisesti todella surkeita eivätkä halvimmat markettipyörät pistä paljoa paremmaksi.

Huonon uuden sijasta kannattaa etsiskellä hyvää käytettyä. Ajomukavuutta hakevan kannattaa myös varautua vaihtamaan pyörään osia oli se sitten uusi taikka vanha.

Edullista käyttöpyörää etsiessä kannattaa olla liikkeellä avoimin mielin. Esimerkiksi vanhasta laatumaasturista voi saada ketterän työmatkapyörän kun vaihtaa nappularenkaat paremmin rullaaviin.

Edullista sotaratsua etsivälle suosittelen itse aina vanhoja 80/90-luvun kotimaisia pyöriä. Ne ovat painavia mutta lähes pomminkestäviä. Joidenkin varaosien hankkiminen voi tosin olla joskus hankalaa kun kaikki osat eivät ole nykystandardien mukaisia (polkupyörissä on muutenkin erilaisia standardeja ihan riesaksi asti).

Tunturi Madonna oli sutjakka arkipyörä vaikka ulkonäkö ei miellyttänytkään kaikkia.

Mistä apua?

Mikäli haluaa säätää ja korjata pyöräänsä itse, se on onneksi helpompaa kuin koskaan. Erilaisia työkaluja ja tarvikkeita on hyvin saatavilla ja netti on pullollaan erilaisia ohjeita. Esimerkiksi YouTubesta löytää nopeasti ohjeet yleisimpiin huoltokohteisiin.

Kannattaa myös tutustua Turun Pyöräpajaan: https://turunpyorapaja.info/

Pyöräpajasta löytyy erilaisia työkaluja ja pajan vapaaehtoisilta saa apua ja neuvoja. Pyöräpaja sijaitsee Itäharjulla.

Hyvällä pyörällä on ilo ajella

Pyöräily on välineurheilua, siitä ei pääse mihinkään. Oma pyöräilyiloni puhkesi taas kukkaan kun tuunasin sinkulaani keveämmäksi ja rullaavammaksi. Viime aikoina en ollut tarttunut pyörän sarviin kun pakosta.

Mutta minun pyöräni on minun pyöräni eikä sovi kaikille. On tärkeää, että oma pyörä sopii juuri sinun vartalollesi ja juuri sinun käyttöösi. Se sopiva pyörä voi olla ruosteinen jopo tai hiilikuiturunkoinen maantieohjus. Mikään pyörä ei kuitenkaan vapauta kokonaan huoltamiselta ja säätämiseltä. Polkupyörä on kuitenkin mekaaninen laite.


Näkemykset ovat kirjoittajan omia eivätkä Turpon näkemyksiä. On ihan ok eikä kukaan pahoita mieltään jos joku on sitä mieltä että vaaleanpunainen Madonna ei ole kelpo valinta arkipyöräksi.

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu vuodelle 2022 on 20 euroa. Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset. Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa.