Kuntavaaliteesit 2025: 3. Ympärivuotiset Föllärit – pidennetään Fölläreiden käyttökautta ja laajennetaan asemaverkostoa

Tämä on kolmas neljästä blogikirjoituksesta, joissa esittelemme Turpon kuntavaaliteesit Turussa. Ne ovat Turpon kärkitavoitteet tulevalle valtuustokaudelle, ja allekirjoittamalla ne ehdokkaat osoittavat sitoutumisensa pyöräilyolosuhteiden kehittämiseen.

Löydä itsellesi sopiva ehdokas allekirjoittaneiden listasta, tai jos olet ehdolla, allekirjoita teesit Pyöräliiton vaalisivulla: https://pyoraliitto.fi/pyoravaalit-2025/turku/

Muita Turun seudun kuntia koskevat valtakunnalliset teesit: https://pyoraliitto.fi/pyoravaalit-2025/

Alue- ja kuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 13.4.2025, ennakkoäänestys kotimaassa 2.–8.4.2025. Lisätietoa vaaleista osoitteessa vaalit.fi.

Vuonna 2018 käyttöön otetut alkuperäiset Föli-fillarit olivat ensimmäiset ympärivuotiset kaupunkipyörät Suomessa. Turku voisi taas olla edelläkävijä laittamalla nykyisetkin pyörät saataville myös talvella. Uusi järjestelmä on käyttöönottonsa jälkeen vain kasvattanut suosiotaan siitä huolimatta, että niiden käytöstä ei ole voinut tehdä ympärivuotista tapaa.

Pelkästään pyörällä tehtävien matkojen lisäksi kaupunkipyörät täydentävät hyvin joukkoliikennettä, ollen osa ratkaisua niin kutsuttuun viimeisen (tai ensimmäisen) kilometrin ongelmaan (miten päästä esimerkiksi kotoa joukkoliikennepalvelun piiriin tai toisinpäin, jos pysäkki tai asema ei ole vieressä tai vaihtoyhteys on hidas). Ne ovat myös arvokas lisäpalvelu matkailijoille, ja hyvin käteviä kun oma pyörä on huollossa. Kaikkia näitä käyttötarpeita esiintyy myös talvella, ja kun pyöriin voi luottaa läpi vuoden, saadaan varmasti enemmän kausimaksuja ja käyttökertoja myös kesällä.

Käyttökauden lisäksi myös Fölläriasemien verkosto kaipaa täydennystä – sekä nykyisen palvelualueen sisällä että sen laidoilla. Nykyisessä alueessa on selviä aukkoja keskustassakin, ja joillain seuduilla on tarvetta isommille asemille pienten sinne tänne ripoteltujen lisäksi. Verkoston laita-alueilla, esimerkiksi Runosmäessä ja Varissuolla, on vain muutama asema jotka eivät riittävästi mahdollista alueiden sisäisiä matkoja, joille on varmasti myös tarvetta. Erityisen hienoa olisi, jos järjestelmä laajentuisi seudulliseksi.

Asemien määrän kasvaessa tarvitaan myös pyöriä lisää, ja itse asiassa olemme havainneet että jo nykyinenkin asemaverkosto toimisi paremmin jos pyöriä olisi enemmän. Samaa mieltä asiasta on myös Donkey Republic, yhtiö joka toimittaa järjestelmän kaupungille. Vuoden 2024 kautta koskevassa raportissa jonka se antoi kaupungille, yhtiö osoittaa tarpeen pyörien määrän lisäämiselle ja suosittelee asemaverkoston laajentamista ja käyttökauden pidentämistä.

Käyttökauden pidentämistä testattiinkin jo vuoden 2023 marras-joulukuussa. Testi oli onnistunut ja pyöriä käytettiin varsin paljon. Niihin ei asennettu nastarenkaita kuten aikaisempiin Föli-fillareihin, mutta jos talvikäyttö vakiintuu voidaan sekin tehdä. Yksi edellisen järjestelmän merkittävimpiä ongelmia varsinkin talvella oli elektroniikan toimivuus, jonka suhteen uudet pyörät vaikuttavat olevan parempia. Suosituiksi osoittautuneet, saman sovelluksen kautta vuokrattavat tavara-kaupunkipyörät ovat myös olleet saatavilla talvella, ja niiden toimivuudessa ei ymmärtääksemme ole ollut isompia ongelmia.

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.