Vastaanottaja: Turun kaupunki, kaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
Kuulutus: https://ah.turku.fi/kuulutukset/5173030.htm
Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus Mooriankunnaksen asemakaava-alueen katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmista
(Kaskentie, Kaskenpuisto, Kunnallissairaalantie, Mooriankatu, Moorianpolku, Kunnalliskodinkatu, Kurjenmäenkatu ja Moorianaukio)
Suunnitelmien ratkaisut ovat mielestämme toimivia, ja erityisesti Moorianaukiolle näyttää olevan syntymässä onnistunutta, jalankulkulähtöistä kaupunkitilaa. Löysimme kuitenkin suunnitelmista jonkin verran parannettavaa ja kehitettävää. Osin ehdotuksemme voivat myös vaatia muutoksia vielä hyväksymättä olevaan asemakaavaan, ja toivomme että nämä huomioidaan tarpeellisin osin siinä. On tärkeää, että kaavassa taataan toimivat ja selkeät pyöräily-yhteydet erittäin merkittävän kaupan yksikön luo joka suunnasta.
Kaskentie, Moorianpolku ja Moorianaukio
Arvostamme: Pyöräilyn ja jalankulun välinen erottelukaista Kaskentien ylityksessä, reunakivettömät pyöräilijöiden ylityskohdat koko suunnittelualueella.
Kehitettävää:
- Moorianpolun ja Kaskentien risteys olisi paljon toimivampi, jos pyöräilijät ja jalankulkijat voisivat ylittää Kaskentien myös risteyksen pohjoispuolella. Näin he voisivat välttää yhden ajoradan ylityksen ja odotuksen liikennevaloissa. Tämä olisi tärkeää varsinkin pyöräilijöille, joiden väylät Moorianpolulla ovat yksisuuntaiset.
- Risteyksessä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden odotustilat Kaskentien suunnassa ovat myös minimaaliset, joka hankaloittaa pyöräilijöiden ajosuoritusta Moorianpolulta vasemmalle käänyttäessä.
- Kaskentien varren pyörätie on nykyisellään ja suunnitelmassa liian kapea ottaen huomioon sen statuksen Turun seudun pyöräilyverkossa. Vaikka sitä ei heti levennettäisi suunnitelman mitoista, tulee varmistaa että kaavassa on riittävästi tilaa ajoradan ja uusien rakennusten välissä, huomioiden myös riittävä tila lumelle ja kasvillisuudelle pyörätien ja jalkakäytävän kummallakin puolella.
- Moorianaukion ajoradan itänurkasta olisi hyvä olla pyöräilijöille reunakivetön reitti aukion etelälaidalle, etenkin kaavaehdotuksen AL-1 kortteliin suuntautuvaa pyöräilyä varten.
Kurjenmäenkatu, Kunnalliskodinkatu ja Mooriankatu
- Näillä kaduilla on todennäköisesti tarvetta pyörätelineille. Tähän liittyen, onko Fölläriasemien sijainteja alueella mietitty?
- Kurjenmäenkadun ja Kaskentien risteys kaipaa parantamista. Se on liian lavea, jäsentelemätön ja mahdollistaa moottoriajoneuvoille liian suuret nopeudet. Tämä vähentää Kurjenmäenkadun ylittävän suojatien kunnioittamista ja lisää riskejä kohdassa jossa pyöräilijät tulevat siirtymään pyörätieltä ajoradalle.
- Hesburgerin ja yllä mainitun risteyksen välissä on nykyään suora jalankulkuyhteys bussipysäkille 609 Vähäheikkiläntie. Kaskenpuiston suunnitelman perusteella vaikuttaa, että se olisi poistumassa, ja kaavaehdotuksen perusteella paikalle tulisi parkkipaikka. Mielestämme jatkossakin tulee pysäkille olla nykyistä vastaava miellyttävä ja suora jalankulkuyhteys. Bussimatkustajat tulevat todennäköisesti joka tapauksessa kävelemään paikalle tulevan parkkipaikan ja puistokaistaleen kautta.
- Miksei Kurjenmäenkadun ajoradan loppuosa ole kivetty, kuten Mooriankadun ja Kunnalliskodinkadun vastaavat osat?
- Kunnalliskodinkadulle olisi luultavasti järkevää sijoittaa enemmän pysäköintiä koskevia liikennemerkkejä, ainakin toistomerkit kadun kaarteen jälkeen kumpaankin suuntaan. Näin vähennettäisiin epäselvyyksiä parkkipaikkoja koskevien sääntöjen suhteen. Ainakin Rehtorinpellonkadulla liian harvaan sijoitetut liikennemerkit ovat käsittääksemme aiheuttaneet jonkin verran epäselvyyttä ja tahatonta pysäköintisääntöjen rikkomista.
- Liikenteenohjaussuunnitelman liikennemerkkitolpassa 4 oleva umpitien merkki tulisi varmaankin muuttaa sellaiseksi että se osoittaa pyöräilijöiden läpiajomahdollisuuden, koska he pystyvät jatkamaan Moorianaukiolle.
Kunnallissairaalantie
Arvostamme: Leveämpi eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä, kulkumuotojen erottelu Kunnallissairaalantien ylityksessä, ylityksen saarekkeen parantaminen ja K-Citymarketin sisäänajoliittymän suoristaminen, jolloin Kunnallissairaalantieltä vasemmalle kääntyvien ajolinja on jyrkempi.
Kehitettävää:
- K-Citymarketin liittymät Kunnallissairaalantielle ovat nykyään turvattomia etenkin pyöräilijöille autojen suurien nopeuksien vuoksi. Nopeuksia tulee hillitä toteuttamalla ylijatketut pyörätiet ja jalkakäytävät, korotetut suojatiet ja pyörätien jatkeet tai jollain muulla keinolla.
- Minkä takia parkkipaikan liittymäalueen suojateiden kohdilta puuttuu luiskattu reunatuki? Ilman luiskausta apuvälineitä käyttävät jalankulkijat ja lastenvaunuja työntävät saattavat tulla pyörätien puolelle.
- Kunnallissairaalantien ylityskohta:
- On varmistettava, että kadun pohjoisreunan puskat eivät muodosta liiallista näköestettä.
- Ylityksen eteläpäässä on liikennemerkkiyhdistelmä D7 + H9.1, joka ei ole Kuntaliiton tai Väyläviraston liikennemerkkiohjeiden eikä oikein lainkaan mukainen. Merkin D7 pitäisi osoittaa pyörätien ja jalkakäytävän keskinäinen sijainti, mutta näin käytettynä se on oikein vain toiseen suuntaan. Tässä on tilaa sijoittaa oikeanlaiset merkit kumpaankin suuntaan, vaikkakin idän suuntaan paras paikka merkille olisi mahdollisesti tontin puoleisella nurmialueella.
- Kunnallissairaalantien ja Mooriankadun risteykseen tulee toteuttaa ylijatkettu pyörätie ja jalkakäytävä.
Turussa 10.3.2025