Vastaanottaja: Turun kaupunki, kaupunkiympäristö
Kuulutus: https://ah.turku.fi/kuulutukset/5071474.htm
Kaikki kaavan tiedot: https://www.turku.fi/kaavoitus/kupittaan-karki-76-2023
Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus asemakaavanmuutos- ja tonttijakoehdotuksesta Kupittaan kärki (kaavatunnus 2/2023)
Asemakaavaehdotuksessa on selvästi panostettu uuden alueen viihtyisyyteen, kestävien kulkumuotojen toimivuuteen ja kulkumuotojen erotteluun. Alueen liikenneratkaisut ovat kokonaisuudessaan toimivia ja laadukkaita, toivomme että tämä edustaa tasoa jota voimme odottaa Turun kaupungilta jatkossa.
Alla olevat huomautuksemme koskevat pääasiassa kaavehdotuksen liitteenä olevaa liikennesuunnitelman luonnosta, jota on valmisteltu rinnakkain kaavoituksen kanssa, sekä muita asemakaavaa yksityiskohtaisempia liikenteellisiä asioita. Toivomme että huomautuksemme huomioidaan jatkosuunnittelussa ja tarpeellisilta osin itse asemakaavassa.
Asemakaavaa koskevat huomiot
Alueen keskelle kannen alle suunniteltu keskitetty pyöräpysäköinti on hieno ratkaisu alueen pidempikestoiseen pyörien pysäköintitarpeeseen. Pyöräilijöille tarjotaan näin kerrankin vastaava palvelu kuin autoilijoille, toivottavasti näemme vastaavia järjestelyjä tulevaisuudessa lisää. Ajorampin suunnittelussa on varmistettava ettei siitä tule liian jyrkkä ja että se on turvallinen ja toimiva myös talvella.
Pyöräpysäköinnin määräykset ovat hyvät. Erikoispyörät tulisi kuitenkin huomioida paremmin muissakin kuin asuntojen pyöräpysäköintitiloissa. Niille saisi olla paikkoja myös julkisissa keskitetyissä pysäköintilaitoksissa.
Jatkosuunnittelussa on myös tärkeää että lyhytaikaiseen pysäköintiin on riittävästi telineitä joka puolella kaava-aluetta, ja että asuinkiinteistöjen asukaspaikkojen lisäksi vieraspysäköinti on toimivaa. Lisäksi on mietittävä riittävän tilavat paikat Föli-fillareille ja sähköpotkulaudoille.
Määräys ajoyhteyksien riittävien näkemien järjestämisestä korttelin puolella on hyvä.
Rantaradan varren pyöräilyreitti
Turun kaupunkiseudun Pyöräliikenteen seudullisten pääväylien tavoiteverkossa (Varsinais-Suomen liitto 10/2023) on uusi seudullinen aluereitti Kiinamyllynkadulta Joukahaisenkadun kautta Helsinginkadun ja radan reittiä seuraten Laukkavuoreen ja Varissuon eteläpuolelle.
Asemakaavaehdotuksessa ja sen liitteenä olevassa liikennesuunnitelmassa tämä yhteys voisi muuten toteutua Helsinginkadun kautta, mikä selkeimmin vastaisi aluereitin yhteystarvetta, mutta sen koillisreunan pyörätieltä ei ole suoraa yhteyttä Joukahaisenkadulle. Ei myöskään ole selkeää tapaa jolla tämä yhteys voitaisiin toteuttaa. Helsinginkatu voi kuitenkin toimia varayhteytenä jos suorempi yhteys on poikki esimerkiksi rakentamisen vuoksi.
Sen sijaan nähtävillä olevissa suunnitelmissa yhteys toteutuisi parhaiten Ilmarisenkadun ja -kujan kautta. Ne muodostavat suoran ja selkeän reitin Joukahaisenkadulle, ja lisäksi Ilmattarenpuiston kautta on suora yhteys keskitettyyn pyöräpysäköintiin ja T-sairaalan suuntaan. Myös Karjakadun aluereitille ja Annikinsillalle on suora yhteys. Linjaus Ilmarisenkadun kautta vaatii korkealaatuisen pyöräily-yhteyden suunnittelua Tierankadun eteläpäähän Ilmarisenkadulta Teollisuuskadulle. Tämä pitää huomioida Itäharjun jatkokaavoituksessa ja liikennesuunnittelussa.
Liikennesuunnitelmassa Ilmarisenkadun yksisuuntaiset pyörätiet ovat hyvä ratkaisu ja riittävän leveitä aluereitille. Ilmarisenkujan luoteispäässä pyörätie luultavasti kaventuu liiallisesti, se saisi olla Ilmattarenkadun risteyksessä ainakin 3 m leveä. Jatkaisimme myös jalkakäytävän ja pyörätien erottelua pihakatu/shared space -osuuden alkuun. Nämä muutokset voivat vaatia kaavan katualuevarauksen vähäistä leventämistä. Erottelun jatko tekisi myös moottoriajoneuvojen kuljettajille selvemmäksi että ajo kääntöpaikalta eteenpäin ei ole sallittua, varsinkin jos jalkakäytävä toteutetaan pyörätiestä korotettuna.
Karjakadun ja Ilmarisenkadun risteyksessä vaikuttaa liikennesuunnitelmassa olevan korotettu liittymä. Tämä todennäköisesti mahdollistaa liikennemerkin B7 käytön. Ilmarisenkadun aluereitin priorisoimiseksi voitaisiin Karjakadun ajorata asettaa väistämisvelvolliseksi B7-merkeillä. Jos pyöräteille tulee punainen asfaltti, pyörätien jatkeita ja reitin jatkuvuutta voidaan korostaa käyttämällä väriä myös ajoradan ylityksissä.
Huomioita muista liikenteellisistä asioista
Ehdotamme, että pyörätiet ja jalkakäytävät tasoerotellaan aina kun se on kunnossapidon kannalta mahdollista ja suunnitteluohjeen leveyssuositukset saavutetaan, tämän asemakaavan alueella ainakin Helsinginkadulla, Ilmattaren-Voimakadulla ja Ilmarisenkadulla. Sen lisäksi että se parantaa erottelua (myös talvella), pyöräteiden sijoittaminen ajoradan tasoon tai lähemmäs sitä helpottaa liittymäsuunnittelua ja vähentää pyöräilijöille liittymiin muodostuvia kynnyksiä. Pyörätien ja jalkakäytävän väliin suosittelemme matalaa luiskattua reunakiveä joka aiheuttaa pienemmän kaatumisvaaran jos pyöräilijä ajaa vahingossa sen yli.
Ehdotamme myös, että jos pyöräteillä käytetään punaista asfalttia, käytetään sitä myös pyöräteiden jatkeilla kun ajoradan liikenne on väistämisvelvollinen. Punaista pintamateriaalia tulisi käyttää ainakin pääreiteillä (paikalliset laatukäytävät ja pääreitit, seudulliset pää- ja aluereitit), ja käyttäisimme sitä myös Ilmattarenpuistossa.
Helsinginkadun radan puoleinen kaksisuuntainen pyörätie on liikennesuunnitelmassa kapeampi kuin suunnitteluohjeen sallima minimi 2,5 m. Ymmärrämme, että sen on ajateltu palvelevan vain yhteytenä kiinteistöihin, ja on positiivista että tähän ei ole suunniteltu vanhanaikaista yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää, mutta mielestämme tässä ei ole syytä poiketa suunnitteluohjeesta. Nähdäksemme vaadittava puoli metriä olisi mahdollista ottaa pyörätiehen kadun keskisaarekkeesta, erotuskaistasta ja/tai hyvin vähäisestä katualueen levennyksestä.
Myös Karjakadulla pyörätiet saisivat olla leveämmät, kaksi metriä on hieman kapea seudulliselle aluereitille näin tiheään rakennetulla alueella, varsinkin jos pyöräilymäärät kasvavat kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Jo 2,25 metriä olisi parempi tulevaan kasvuun varautumisen kannalta.
Asemakaavassa on varattu tilaa joukkoliikennesillan ja Joukahaisenkulman alta Kupittaan aseman eteläpäähän sijoitettavalle pyöräpysäköintilaitokselle (ma-2). Liikennesuunnitelman luonnoksessa ei esitetä kulkuyhteyksiä tähän pysäköintiin. Jatkosuunnittelussa on varmistettava, että kulku pysäköintilaitokseen on mahdollisimman sujuva ja hyvin merkitty ja opastettu. Pysäköinnistä on oltava mahdollisimman suora yhteys asemalaiturille, kuten läheisestä kaupungin suurimmasta autojen parkkihallista on jo nyt. Jos pysäköintiin toteutetaan kulunvalvonta, joka olisi mielestämme hyvä idea, myös sen on oltava helppokäyttöinen ja varmatoiminen. Lisäksi aseman tässä päässä tulee kulunvalvotun tilan ulkopuolella olla myös katettuja pyörätelineitä lyhyen matkan päässä sekä paikka Föli-fillareille.
Rautatieaseman uuden hissiyhteyden toteutuksessa on varmistettava, että hissi on riittävän suuri isommillekin pyörille, joita otetaan mukaan junamatkoille yhä useammin. Suunniteltu paikallisjunaliikenne todennäköisesti lisäisi entisestään kuljetettavien pyörien määrää.
Ilmattarenpuiston ja Karjakadun välissä Ilmattarenkadulla on n. 170 metriä pitkä osuus jolla ei ole jalankulkijoiden ylitysmahdollisuutta. Tässä tulee harkita rakennetun ylityspaikan toteutusta ilman suojatietä joukkoliikenteelle aiheutuvan hidastuksen minimoimiseksi.
Jos Tietäjänkujan kautta on tarkoitus toteuttaa alla olevan kuvan mukainen pyöräily-yhteys Kalevanrampilta Ilmattarenkadulle, tulee toimiva pyöräily-yhteys pyöräilijöiden ylityspaikalle huomioida Vipusenaukion viheralueiden ja kalusteiden sijoituksessa.
Turussa 16.8.2024