Vastaanottaja: Raision kaupunki, infralautakunta
Kuulutus: https://raisio.fi/fi/itaniityntien-katusuunnitelma
Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus Itäniityntien katusuunnitelmaehdotuksesta
Nyt nähtävillä oleva suunnitelma tuo Itäniityntielle selviä parannuksia nykytilaan verrattuna, erityisesti parempien kaista- ja liittymäjärjestelyiden myötä, mutta pidämme hyvänä myös hieman leveämpiä jalankulku- ja pyöräväyliä, yliajettavia ajoradan kavennuksia ja IKEAn edustan ylityspaikan parempaa sijaintia. Haluamme kuitenkin esittää parannuksia suunnitelmiin ja huomioita lähiseudun ongelmista suunnittelualueen ulkopuolelta. Näistä ongelmista ainakin yhden voisi ratkaista tämän suunnitelman toteutuksen yhteydessä.
Suunnittelualueen parannukset
Suunnitelmaehdotuksen myötä läntisestä liittymästä poistuisi Itäniityntien ylityksen mahdollistava jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ylityspaikka. Biltemasta HopLopin/Julan kiinteistöille kuljettaessa tämä aiheuttaisi merkittävästi ylimääräistä kiertoa suorimpaan nykyiseen reittiin verrattuna. Myös kävelymatka HopLopilta kadun pohjoispuolen bussipysäkille on hieman lyhyempi tätä kautta.
Kiertoliittymän myötä edellytykset ylitykselle paranevat, kun ylitettävien kaistojen määrä puolittuu ja ajoradan nopeudet alenevat. Tässä voitaisiin tarjota myös pyöräilijöille ylityspaikka jossa ajoradan liikenteellä on väistämisvelvollisuus. Mielestämme uudessa kiertoliittymässä tulee siis säilyttää Itäniityntien ylitysmahdollisuus, ainakin toisella haaralla.
Kadun eteläpuolen bussipysäkin katos olisi hyvä sijoittaa pyörätien ja ajoradan väliin, jos vain mahdollista. Ehdotamme että tarkastellaan josko tälle saataisiin tilaa linjaamalla pyörätietä kauemmas ajoradasta pysäkin kohdalla. Pysäkkisyvennyksen viereinen ajokaista on 4 metriä leveä, voisiko tätä myös kaventaa hieman?
IKEAn itäisen liittymän kohdalla idea jota haluamme esittää, on sen varaaminen vain idän suunnan liikenteelle. Sinne siis pystyisi kääntymään vain Kuninkojantien suunnasta ja sieltä voisi kääntyä vain Kuninkojantien suuntaan. Lännen liikenne kulkisi kiertoliittymän kautta. Näin voitaisiin vähentää kaistoja ja asfalttia, selkeyttää liittymää ja vähentää konflikteja kohdassa jossa pyöräilijät ja jalankulkijat ylittävät Itäniityntien. Suojatie ylittäisi vain yhden kaistan kerrallaan. Tämä toki vaatii selkeää opastusta niin Ikean parkkipaikalla kuin Itäniityntiellä, etenkin lännestä IKEAlle ajettaessa.
Huomioita suunnittelualueen ulkopuolelta
Kuten muutkin vastaavat alueet, Itäniityntien seutu on suunniteltu autoilu edellä. Tämä näkyy muun muassa puutteellisena pyöräpysäköintinä, runkolukittavia telineitä ei taida olla yhdenkään kiinteistön yhteydessä. Niille on suurempi tarve sellaisten liikekiinteistöjen yhteydessä joissa asiointiajat ovat pitkiä. Arvostaisimme, jos Raision kaupunki voisi edistää pysäköinnin kehittämistä.
Myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kulkuyhteyksissä on puutteita, erityisesti tonteilla. Alueelle pääsee varsin hyvin kestävillä kulkumuodoilla, mutta katualueen ja liikkeiden pihojen rajakohdissa on tarvetta huomioida paremmin etenkin jalankulkijoiden tarpeet. IKEAn tonttia lukuun ottamatta heidän on kuljettava ajoväylien tai nurmikkoalueiden kautta silloinkin kun parkkipaikan kautta kävelyn sijaan tontilla on käytössä erillinen kävelyväylä.
Itäniityntie 16 on yksi tällainen esimerkki, jota voitaisiin parantaa tämän katusuunnitelman toteutuksen aikana. HopLopin edustalla olevalle kulkuväylälle ei pääse Itäniityntien jkp-tieltä suoraan, vaan välissä on suurimmaksi osaksi tontin puolella sijaitseva nurmikaistale (kuva 2). Itäniityntie 14:n liittymässä on vastaava ongelma. Useimmat pystyvät kävelemään nurmikon poikki, mutta esimerkiksi pyörätuolin tai lastenvaunujen kanssa se on hankalampaa. Nurmikoita ei luonnollisesti myöskään aurata talvella.
Turussa 3.7.2024