Vastaanottaja: Turun kaupunki, kaupunkiympäristö
Kuulutus: https://ah.turku.fi/kuulutukset/5119045.htm
Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus Suikkilantien, Göteborginkadun ja Heisalanpuiston katu-, liikenne- ja puistosuunnitelmista
Suunnitelma vaikuttaa toimivalta ja huomioi hyvin niin jalankulun, joukkoliikenteen kuin pyöräilyn turvallisuuden ja sujuvuuden.
Erityisen hyvänä pidämme sitä, että Göteborginkadun lännenpuoleinen ajokaista poistetaan. Tämä parantaa etenkin jalankulkijoiden turvallisuutta ja lisää alueen viihtyisyyttä. Nykyisellään ajonopeudet isolta Suikkilantieltä Göteborginkadulle käännyttäessä ovat usein liian suuria kun Göteborginkadulla on kaksi leveää kaistaa, joille ei ole erityisempää tarvetta. Suunnitelman myötä autojen tilannenopeus laskee Göteborginkadulla sopivammaksi ja suojatien kohdalta tässä suunnassa poistuu ns. giljotiinin mahdollisuus. Tämä on erityisen tärkeää läheiseen Suikkilan kouluun kulkevien lasten kannalta.
Lisäksi on hienoa, että erotuskaistalle istutetaan uusia puita, mikä ylläpitää Suikkilan vehmasta ja vehreää maisemaa ja lisää alueen viihtyisyyttä.
Liikennesuunnitelmassa näyttää kuitenkin olevan väärä Suikkilantien suuntainen pyörätien jatkeen ja suojatien merkintä Göteborginkadun liittymän poikki. Suikkilantien rinnalla kulkee yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, ei eroteltu, ja kulkumuotojen erottelu risteyksessä vaatisi nähdäksemme muutakin kuin vain nämä tiemerkinnät. Pyöräilyn seudullisena pääreittinä Suikkilantien pyörätien toki tulisi olla eroteltu, mutta tämä ei taida olla tässä suunnitelmassa muutettava asia.
On hyvä että risteyksen lounaiskulmaan on saatu lisättyä suojaava nurkkasaareke ja että ylityksen keskisaareketta on hieman levennetty. Lopullisiin suunnitelmiin on vielä lisättävä tiemerkinnät jotka ohjaavat Suikkilantien ajoradalta oikealle kääntyvät Göteborginkadun suoraan jatkavalle ajokaistalle pysäkkisyvennyksen sijaan, jotta vältetään potentiaaliset varomattomista kaistanvaihdoista aiheutuvat konfliktit.
Kuten aina on lisäksi tärkeää varmistaa, ettei pysäkin kohdalla synny konfliktitilanteita jalankulun ja pyöräilyn välillä, kun matkustajat kulkevat pysäkille tai sieltä pois. Esimerkiksi puutteelliset näkemät voivat aiheuttaa ongelmia. Suunnitelma vaikuttaa siltä, että tilaa riittää, joten ongelmaa ei toivon mukaan synny. Mutta tämä on hyvä ottaa huomioon suunnitelmassa ja myös toteutuksessa.
Kiinnitimme myös huomiota jkp-teiden liikennemerkkeihin. Alla olevan kuvan merkki 1 siirtyisi suunnitelman myötä pyörätien oikealta puolelta vasemmalle. Mielestämme tällaiset merkit tulee ajoradan merkkien tapaan lähtökohtaisesti sijoittaa väylän oikealle puolelle (tai yläpuolelle), kuten tieliikennelaissakin ohjataan: “Merkki sijoitetaan pyörätien oikealle puolelle tai yläpuolelle. Poikkeuksellisesti merkki voidaan sijoittaa yksinomaan pyörätien vasemmalle puolelle” (TLL liite 3.4 merkki D5, sama pätee myös merkkiin D6). Oikealla se luultavasti myös näkyy paremmin Suikkilantietä idästä tuleville. Kohdissa 2 ja 3 Göteborginkadun ylityksen jälkeen ei näy merkkejä jotka kertovat millainen väylä on kyseessä. Selkein ratkaisu olisi varmaankin merkkien D6 ja H9.1 käyttö taustamerkkeinä. Myös kohtien eteläpuolella olevien merkkien siirtämistä niiden pohjoispuolelle voidaan harkita.
Suojateiden päiden merkitseminen varoitusalueilla on esteettömyyden kannalta hyvä ratkaisu ja luultavasti toimiva kompromissi yhdistetyillä väylillä joissa ei pyöräilyn vuoksi voida käyttää tasoeroa. Laattojen ja kivien “eläminen” ajan myötä on mahdollinen ongelma johon on kiinnitettävä huomiota ja joka on tarvittaessa korjattava ennen kuin se pääsee liian pahaksi. Kaiken kaikkiaan suunnitelma on Turun polkupyöräilijöiden näkökulmasta hyvin toteutettu ja laadukas.
Turussa 11.11.2024