polkupyöriä pysäköitynä riviin

Mielipide kaavan valmistelusta: Jyrkkälänkatu 5/25

Vastaanottaja: Turun kaupunki, Kaupunkiympäristö, Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, Kaavoitus

Kaikki kaavan tiedot: https://www.turku.fi/kaavoitus/jyrkkalankatu-8260-2023

Turun polkupyöräilijät ry:n mielipide vireille tulleen kaavan valmistelusta: Jyrkkälänkatu (kaavatunnus 8/2025)

Turun Sanomissa 16.4.2025 julkaistun artikkelin (Pahaniemi saa uuden tien, mutta se ei ratkaise tasoristeyksen poistamisesta syntyvää ongelmaa) mukaan Pahaniemen tasoristeys ollaan edelleen poistamassa, ja korvaavan sillan “suunnitelmasta on luovuttu, sillä sillan käyttäjämäärä jäisi vähäiseksi.” Jutussa tuodaan myös esille, että paikalliset asukkaat toivovat kulkuyhteyden säilyvän.

Turun polkupyöräilijät ry:n kanta on, että radan ylitysmahdollisuus Pahaniemessä on säilytettävä. Ilman tätä ylityspaikkaa Uudenkaupungin rata muodostaa yli 2,5 km pitkän esteen Puistokadun ja Jyrkkälän välillä. Kaupungin kasvu ja tavoitteet jalankulun ja pyöräilyn lisäämiseksi sekä virkistysmahdollisuuksien parantamiseksi tarkoittavat, että radan estevaikutusta tulee vähentää, ei kasvattaa.

Pahaniemen ylityspaikka on tärkeä erityisesti moottoriajoneuvoliikenteen pääreiteistä erillisenä rauhallisena yhteytenä, joka palvelee sekä arki- että virkistyskäyttöä. Turun kaupunkiseudun Pyöräliikenteen seudullisten pääväylien tavoiteverkossa sen kautta kulkee seudullinen aluereitti, joka yhdistyy pääreittiin ja muodostaa Vuoksenniskankadulle kulkevan uuden yhteyden kautta nykyistä suoremman ja miellyttävämmän reitin sekä Ruissaloon että kehittyvälle sataman alueelle.

Nähdäksemme on myös syytä olettaa, että radan ylittäminen samassa paikassa tai sen lähellä tulee jatkumaan jollei sitä estetä riittävän järeillä esteillä. Tasoeroteltu radan ylitys olisi sekä tätä vaihtoehtoa että nykytilannetta selvästi turvallisempi ratkaisu.

Uuden katuyhteyden suunnittelussa tulee huomioida pyöräilyn seudullinen pääreitti ja laadukkaat jalankulun ja pyöräilyn yhteydet yleisesti. Mielestämme pyöräkatu voisi olla toimiva ratkaisu tässä tapauksessa. Kohta jossa käännytään Naantalin pikatien suuntaiselta pyörätieltä Ojarannantielle on nykyään varsin jyrkkä, olisi hyvä jos tätä saataisiin loivennettua.

Uudenkaupungin radan estevaikutuksen pienentämiseksi on myös tärkeää edistää jo pidemmän aikaa suunnitelmissa ollutta uutta ylityspaikkaa Iso-Heikkilässä. Se ei kuitenkaan korvaa Pahaniemen ylitystä.

Turussa 13.5.2025

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.