Search
Close this search box.

Liikennevalot vai rauhallinen liikenne?

Turun Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää tänään keskiviikkona Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksen liikennevalosuunnitelmasta. Esityksen mukaan pääkirjaston nurkalle ehdotetut liikennevalot parantaisivat Kirjastosillan ja Kauppatorin välisen jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta. Turun Polkupyöräilijät yhtyy liikennevalojen turvallisuutta parantavaan näkemykseen.
11212175_1087110724651600_6965730494857853799_o
Nykyisessä järjestelyssä Kirjastosillalta ja Kauppatorilta saapuvat pyöräilijät voivat kokea Linnankadun ylityksen hankalaksi. Erityisesti ruuhka-aikoina Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksessä riittää vilskettä. Liikennevalot helpottaisivat väistämisvelvolliselta Kauppiaskadulta saapuvien pyöräilijöiden ja muiden ajoneuvojen kuljettajien liikkumista. Turun Polkupyöräilijät haluaa kuitenkin nostaa esille liikennevalojen vaikutuksen jalankulkuun sekä alueen yleiseen liikennekehitykseen. Kirjaston, jokirannan, Kirjastosillan ja pyörätelineiden ansiosta Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksessä liikkuu runsaasti jalankulkijoita, jotka ajoneuvoliikenne on oppinut huomioimaan varsin hyvin.

Toteutuessaan liikennevalot rajoittaisivat erityisesti jalankulkijoiden liikkumista. He ovat aiemmin tottuneet sujuvaan liikkumiseen risteyksessä. On todennäköistä, että risteyksessä tultaisiin kävelemään runsaasti päin punaisia. Liikennevaloristeys saattaa nostaa myös ajoneuvojen nopeuksia ja näin ollen vähentää alueen viihtyisyyttä. Turun polkupyöräilijät ry. pyytää päättäjiä pohtimaan, voisiko Aurakadun ja Brahenkadun välisen Linnankatu-osuuden turvallisuutta, viihtyisyyttä ja sujuvuutta parantaa liikennettä rauhoittamalla. Käytännössä tämä tarkoittaisi nopeuksien alentamista 30 kilometriin tunnissa ja rakenteellisten hidasteiden lisäämistä: Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksen turvallisuutta voisi parantaa tekemällä siitä tasa-arvoisen ja korotetun Nykyiset väistämisvelvollisuudet Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksessä voi myös kääntää toisin päin: tehdään Kauppiaskadusta punaisella päällysteellä merkitty, etuajo-oikeutettu ja rauhallinen pyöräilypainotteinen väylä Kirjastosillalta Kauppatorille.

Turun visiossa jokivarsi sykkii elämää jatkossa entistäkin vahvemmin. Lisäksi kävelyä ja pyöräilyä edistetään kaupunkisuunnittelulla ja keskustan elävöittämisellä. On tärkeää parantaa sekä pyöräilijöiden että jalankulkijoiden pyöräilijöiden turvallisuutta Linnankadun ja Kauppiaskadun risteyksessä, mutta mikä keino toteuttaa samalla parhaiten Turun vision?

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.