Search
Close this search box.
polkupyöriä parkissa kaupungilla

Muistutus Tykistökadun katusuunnitelmasta välillä Joukahaisenkatu – Karjaan rata 8/24

Vastaanottaja: Turun kaupunki, kaupunkiympäristö

Kuulutus: https://ah.turku.fi/kuulutukset/5086350.htm

Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus Tykistökadun katu- ja liikennesuunnitelmasta välillä Joukahaisenkatu – Karjaan rata

Bussimatkustajien erotteleminen pyöräliikenteestä on tärkeä toimenpide sekä joukkoliikenteen että pyöräilyn mukavuuden, sujuvuuden ja turvallisuuden edistämiseksi. Siksi onkin hienoa että oikeanlainen erottelutapa ja laadukkaat pysäkkijärjestelyt otetaan käyttöön myös tällä vilkkaalla pysäkkiparilla.

Suunnitelmassa on pysäkkien odotustilojen toteutuksessa huomioitu entistä paremmin kaikki tarpeelliset rakenteet, mutta pysäkkikaiteet ovat kuitenkin hieman liian lähellä pyörätien reunaa. Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukainen etäisyys on vähintään 0,5 metriä suunnitelman 0,3 m sijaan. Tämä on erityisen merkittävää pyöräteiden ollessa suositusarvoja kapeampia, vaikka niitä suunnitelman myötä levennetäänkin.

Mielestämme pitäisi myös harkita, onko pysäkkien kohdalla tarpeen merkitä kaksi suojatietä pyörätien yli. Suunnittelualueen kautta kulkee pyöräilyn laatukäytävä jolla pyöräilyn sujuvuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kalevantien suunnalta tullessa pysäkin kahden suojatien jälkeen on vielä risteykseen tullessa ajoradan suojatien jatke, jolloin lyhyellä matkalla pyöräilijän on mahdollisesti pysähdyttävä kolme kertaa ennen valoristeystä, josta poistuessaan hän kulkee vielä yhden suojatien poikki.

Pyöräteillä suojatiet ovat myös vähemmän tarpeellisia kuin ajoradalla, koska pyörätien ylittäminen on paljon helpompaa. Ylitysmatka on paljon lyhyempi, ja pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden välillä jousto ja kommunikaatio toimii paljon paremmin kuin jalankulkijoiden ja moottoriajoneuvojen kuljettajien. Suojateiden liiallinen tiheys voi lisäksi heikentää niiden noudattamista. Tässä tapauksessa harkitsisimme kulkusuunnassa ensimmäisten suojateiden poistoa, sillä jälkimmäiset suojatiet ovat ne joita Kupittaan asemalle ja asemalta kulkevat käyttävät.

Toisaalta taas merkitsisimme suojatiet pyörätien poikki Joukahaisenkadun risteykseen, josta suojatien raidat puuttuvat nähtävillä olevassa liikennesuunnitelmassa. Tämä on pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mallikuvien sekä Jalankulun suunnittelu -ohjeen1 sivulla 76 olevan ohjeistuksen mukainen ratkaisu. Suojatieraidoitus on myös jalankulkijoille muistutus, että pyörätiellä ei kuulu odottaa valojen vaihtumista.

On hyvä että Tykistökadun siltaa lukuunottamatta pyöräteille ja jalkakäytäville on saatu lisää tilaa, vaikka ne jäävätkin vielä liian kapeiksi. Erityisesti risteyksessä on kiitettävästi lisätty tilaa ja kulkumuodot on Tykistökadun ylityspaikassa eroteltu hyvin.

On kuitenkin huomionarvoista, että ajoradan keskikaista on leveämpi kuin pyöräilyn laatukäytävän ja pääreitin pyörätiet. Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan keskisaarekkeen syvyyden on oltava vähintään 2,5 m. Olisiko keskikaistaa mahdollista kaventaa 0,5 m niin, että puiden istuttaminen siihen on edelleen mahdollista, ja olisiko tämä leveys mahdollista siirtää jalkakäytäviin ja pyöräteihin? Puut ovat hieno lisä tälle varsin karulle katuosuudelle, emmekä hyväksy keskikaistan kaventamista jos se tarkoittaisi puiden poistoa suunnitelmasta.

Turussa 26.8.2024

  1. Väyläviraston ohje 34/2022 ↩︎

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu vuodelle 2022 on 20 euroa. Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset. Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa.