polkupyöriä pysäköitynä riviin

Muistutus Itäharjun Voimakadun asemakaava-alueen katujen suunnitelmista 10/25

Vastaanottaja: Turun kaupunki, kaupunkiympäristö

Kuulutus: https://paatokset.turku.fi/kuulutus/5279434

Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus Itäharjun Voimakadun asemakaava-alueen katu-, puisto- ja liikennesuunnitelmista

Haluamme kiittää Turun kaupunkia ja suunnittelutyöhön osallistuneita suunnitelmakokonaisuudesta, jolla luodaan nykyaikaista ja laadukasta katuympäristöä. Suunnitelmat tuovat huomattavan laatutason noston Kalevantien pyöräilyn laatukäytävälle, toivon mukaan vastaava laatutaso jatkuu kohti keskustaa Kupittaan kärjen suunnitelmissa. Voimakadun alueen suunnitelmissa moni yksityiskohta on onnistunut, esimerkiksi johdonmukainen reunakivettömyys pyöräilijöiden ylityskohdissa, mutta keksimme suunnitelmista myös huomautettavaa.

  • Pyöräliikenteen priorisointi tulee huomioida liikennevalojen tahdistuksessa, erityisesti laatukäytävällä.
  • Kalevantien bussipysäkeillä näyttää siltä, että kaiteet estävät kulun pysäkille pysäkin toisesta päästä. Lähes kaikille näistä pysäkeistä tulee selvästi olemaan kulkutarvetta kummastakin suunnasta. Mielestämme katoksia tulee siirtää niin, että ajoradan kulkusuuntaan nähden katoksen jälkeen on tilaa sekä vähintään 3 m pitkälle kaiteelle että kulkuaukolle.
    • Pysäkkikatosten ja kaiteiden tulee myös olla riittävän kaukana pyörätien reunasta.
  • Kalevantien liikenteenohjaussuunnitelma, opastekyltti 270: Vasemmalle opastava varrellinen nuoli on harhaanjohtava, sen voidaan tulkita opastavan keskustan suuntaan pyöräilevät Vanhalle Littoistentielle. Suoraan vasemmalle osoittava nuoli olisi järkevämpi.
  • Karjakadulla Kalevantien pohjoispuolella pyöräily on suunnitelmassa siirretty ajoradalle, ja nykyinen pyörätie on muutettu laattapintaiseksi jalkakäytäväksi. Onko suunnitteilla vastaava muutos Vanhan Littoistentien pohjoispuolelle? Jos halutaan, että pyöräilijät todella siirtyvät ajoradalle, tarvitaan muutakin kuin vain pyörätien merkkien poistamista. Kadun jyrkkyys tekee myös pyöräilyn ajoradalle siirtämisestä tavallista haastavampaa ylämäkeen pyöräilevien ja moottoriajoneuvojen suuremman nopeuseron vuoksi.
    • Haluamme lisäksi muistuttaa, että Karjakadun tämä osuuden kautta kulkee pyöräliikenteen seudullinen aluereitti (Varsinais-Suomen liiton Turun kaupunkiseudun Pyöräliikenteen seudullisten pääväylien tavoiteverkko).
  • Peronkadun ajokaistat ovat huomattavan leveät Kalevantien ja Vanhan Littoistentien välillä. Tarvitseeko niiden olla 4 m leveät, vai voisiko niitä kaventaa liikenteen rauhoittamiseksi?
  • Kimmonaukion länsireunaan on laitettu rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkit, mutta suunnitelmien perusteella näyttää siltä ettei pyörätietä ja jalkakäytävää ole merkitty väylän pintaan millään tavalla. Jos eri kulkumuodot halutaan ohjata eri puolille, olisi ne hyvä erotella edes viivalla.
  • Jaanintien ja Västäräkinkadun liikennesuunnitelmista puuttuu kaksisuuntaisilta pyöräteiltä lisäkilpi H23.2.

Turussa 13.10.2025

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.