polkupyöriä pysäköitynä riviin

Muistutus Ferry Terminalin asemakaava-alueen pohjoisosan katujen suunnitelmista

Vastaanottaja: Turun kaupunki, kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu

Kuulutus: https://ah.turku.fi/kuulutukset/5136593.htm

Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus Ferry Terminalin asemakaava-alueen pohjoisosan katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmista

(Pansiontie, Vitkalankatu, Vientiväylä, Tuontiväylä, Tuontikatu, Vientikatu, Huolintakatu ja Satamaraitti)

Uusi tasaisempi ja lyhyempi reitti Ruissaloon on erittäin tervetullut uudistus. Suunnitelmat ovat pääosin toimivia, ja pyöräily ja jalankulku on eroteltu asiallisesti. Myös uuden erotellun infran liittymäkohdat vanhaan yhdistettyyn on toteutettu hyvin, Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mallin mukaan (ehdotamme kuitenkin alla pientä viilausta tiemerkintöihin).

Turun kaupunkiseudun Pyöräliikenteen seudullisten pääväylien tavoiteverkon (Varsinais-Suomen liitto 10/2023) laatutavoitteita ei kuitenkaan ole huomioitu Pansiontien pyörätiellä. Myöskään pyöräteiden välisiä väistämisvelvollisuuksia ei ole määritelty. Lisäksi vaikuttaa siltä, ettei pyöräilyn ratkaisuja ole laadittu riittävän huolellisesti, sillä Vitkalankadun liittymässä suunnitelmat ovat ristiriitaiset ja pyöräilyn opastuksessa ei ole täysin huomioitu uusia reittejä. Näistä ongelmista on tarkemmin alla, muiden parannusehdotusten lisäksi.

Pansiontie

Pansiontien suunnittelualueeseen kuuluvalla osuudella kulkee pyöräilyn pääreitti keskustasta Pansioon ja Pernoon, seudullinen pyöräilyreitti 21, saariston rengastie ja EuroVelo 10. Pyöräliikenteen seudullisessa tavoiteverkossa tämän pääreitin kaksisuuntaisen pyörätien minimileveydeksi on määritelty 3,5-4 m. Mielestämme Pansiontien pyörätien tulee olla neljä metriä leveä. Tässä kohtaa ei tilasta ole puutetta, ja suurempi leveys tekee pyöräliikenteestä sekä sujuvampaa että miellyttävämpää sallimalla rinnakkain pyöräilyn ilman ajautumista vastaantulijoiden kaistalle, ja estämättä ohittamista silloinkaan kun on vastaantulevaa liikennettä. Tällaisella pitkällä suoralla erilaisten pyöräilijöiden nopeuserot korostuvat ja ohitustarve on suurempi.

Vitkalankadun liittymässä on tärkeää säilyttää pyöräily-yhteys Pansiontien pyörätielle. Tämä on suorin reitti keskustaan Rautatehtaankadun pohjoispuolella asuville, ja ilman sitä monen täytyisi pyöräillä pidemmän matkaa Rautatehtaankadulla kulkevan teollisuusalueen liikenteen seassa. Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelman välillä näyttää olevan ristiriitaisuuksia tasoristeyksen kohdalla. Ensimmäisessä ainoa säilyvä radan ylittävä väylä on laatoitettu jalankulkutie, kun taas jälkimmäisessä nykyiselle ajoradalle on laitettu pyörätien liikennemerkit. Suunnitelmissa ei myöskään ole aivan selvää säilytetäänkö tasoristeyksen puomit käyttöön jäävillä väylillä, tämä olisi turvallisuuden kannalta suositeltavaa. Lähetimme viikkoa ennen nähtävilläolon päättymistä sähköpostitse toiselle suunnitelmien valmistelijoista kysymyksiä näistä epäselvyyksistä, mutta emme saaneet vastausta ennen nähtävilläoloajan päättymistä.

Vitkalankadun liittymässä kannatamme liikenteenohjaussuunnitelman tyylistä ratkaisua, jossa osa radan ylittävästä ajoradasta säilytetään ja muutetaan pyörätieksi. Pyöräilyä ja jalankulkua ei kannata yhdistää eroteltujen osuuksien välissä ja sujuvalla pyöräreitillä ei voida vaatia edes tavanomaisen pyörän taluttamista, saati peräkärryllisen tai erikoispyörän. Väylää kannattaa kuitenkin kaventaa niin, että moottoriajoneuvojen kuljettajille on selvää ettei se ole tarkoitettu heille. Kuten yleensäkin kaksisuuntaisella pyörätiellä, sen leveyden on oltava vähintään 2,5 m. Liikennemerkki 99 tulee korvata versiolla jossa näytetään pyöräilijöiden läpiajomahdollisuus.

Pansiontien ja Vientiväylän liittymän länsipuolelle on merkitty uusi istutettava puu joka on linjassa Vientiväylän ajoradan ja Pansiontien pyörätien kanssa. Onko sen mahdollinen näköestevaikutus huomioitu?

Edellä mainitun liittymän itäpuolella pyörätie kapenee Pahaniemensiltaa lähestyttäessä noin 2 m leveäksi. Mielestämme sen tulisi säilyä ainakin 3 metriä leveänä väylätyypin saumakohtaan asti, vähintäänkin leveyden tulee olla minimissään 2,5 m Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaisesti. Lisäleveys on tässä erityisesti tarpeen pitkän mäen vuoksi (suunnitteluohjeen mukaan pitkään alamäkeen tulee lisätä 0,5 m levennys).

Muut katusuunnitelmia koskevat huomiot

Huolintakadun pyörätietä olisi hyvä leventää ainakin 3 metriin, jos tälle on järjestettävissä tilaa. Satamaraitin, Vientikadun, Tuontikadun ja Vientiväylän pyöräteiden leventäminen parantaisi myös pyöräliikenteen sujuvuutta ja miellyttävyyttä, vastaavin perusteluin kuin Pansiontiellä. Näin varauduttaisiin myös paremmin kaupungin tavoitteiden mukaiseen pyörämatkojen määrän kasvuun. Erityisesti Satamaraitilla on pitkä varsin suora osuus ilman risteyksiä, jolla nopeuseroista johtuva ohitustarve kasvaa. Emme kuitenkaan hyväksy pyöräteiden leventämistä jalkakäytävien kustannuksella.

Pää- ja aluereittien pyöräteiden punaisen värin tulee jatkua myös pyörätien jatkeilla. Tämä koskee seuraavia kohtia: Huolintakadun pyörätie PL 90, Vientikatu PL 270, Tuontikatu PL 120 & 260, Pansiontie PL 500.

Eroteltujen pyöräteiden keskiviivamerkintä saisi pää- ja aluereiteillä jatkua yhdistettyjen väylien saumakohtiin asti ja siitä yhdistetylle väylälle kuten pyöräliikenteen suunnitteluohjeen sivulla 92 (Pansiontien pyörätie ja Tuontikatu Ruissalon suuntaan).

Tukholmankadun eteläpuolelle Herttuankulman kohdalla ollaan ilmeisesti juuri rakentamassa eroteltua pyörätietä ja jalkakäytävää. Nähtävillä olevan suunnitelman toteuttamisen yhteydessä tulee tätä erottelua jatkaa Huolintakadun uudelle pyörätielle asti. Muuten väliin muodostuu merkittävä epäjatkuvuuskohta.

Liikenteenohjaussuunnitelma

Pyöräilijöiden opastus ei näytä olevan täysin uusien reittien mukainen. Ruissalon suunnasta tuleva pyöräilijä ohjataan keskustaan Pahaniemensillan kautta, vaikka seudullinen reitti 1 onkin opastettu uutta lyhyempää ja tasaisempaa reittiä pitkin (liikennemerkki 132 on oikeastaan ainoa jota tarvitsisi muuttaa Ruissalon suunnasta tulevan liikenteen kannalta).

Vuoksenniskankadulta tulijat kannattaa myös ohjata sataman matkustajaterminaaliin ja mahdollisesti myös keskustaan uutta reittiä, eikä Pahaniemensillan kautta.

Huolintakadun uuden pyörätien itäpäässä liikennemerkkipylväässä 139 oleva opaste on hankala nähdä Pansiontien pyörätieltä, Pansiontielle tulee lisätä opaste joka ohjaa kääntymään Huolintakadun pyörätielle. Ohjaus uudelle reitille Ruissaloon tulee huomioida myös Juhana Herttuan puistokadun ja Tukholmankadun risteyksessä.

Lisäksi Huolintakadun pyörätien itäpäästä näyttää puuttuvan rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän merkki D7.

Suunnitelmassa ei ole mitään pyöräteiden keskinäisiä väistämisvelvollisuuksia määrääviä tai vahvistavia merkkejä tai merkintöjä. Mielestämme pää- ja aluereiteillä tulee lähtökohtaisesti merkitä väistämisvelvollisiksi kaikki niihin liittyvät vähäisemmät väylät käyttämällä sekä B5-merkkiä että väistämisviivaa. Merkitsisimme väistämisvelvollisiksi ainakin Vitkalankadulta Pansiontielle liittyvän pyörätien, Vientiväylältä Pansiontielle liittyvän pyörätien, laivoilta tulevan yksisuuntaisen pyörätien sen liittyessä kaksisuuntaiseen ja Satamaraitin sen liittyessä Huolintakadun pyörätiehen.

Väylätyypin muutos tulee huomioida Pahaniemensillan päässä. Liikenteenohjaussuunnitelmaan tulee lisätä muutoskohtaan asianmukaiset pyörätien liikennemerkit. Lisäksi Pansiontien ja Suikkilantien liittymästä puuttuu yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkki erotellun osuuden päätekohdasta (liikennemerkkipylvään 123 kohta).

Liikennemerkkipylväässä 8 tulisi varmaankin olla merkki D3.3, kuten pylväässä 23.

Turussa 16.12.2024

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.