Turun kiinteistöliikelaitoksen johtokunta hylkäsi keskiviikkona viranhaltijoiden esityksen pyöräjärjestelyistä Kirjastosillalta Kauppatorille. Hylkäävän esityksen teki Kokoomuksen Anne Aholainen ja ja sitä kannatti SDP:n Henry Toivari. Alkuperäistä viranhaltijoiden esitystä pyöräjärjestelyiden toteuttamisesta Kirjastosillalta Kauppatorille kannattivat Vihreiden ja Keskustan edustajat.

“Kauppiaskadun jo moneen kertaan luvattujen pyöräliikennejärjestelyjen hylkääminen on tyrmistyttävää ja isku vasten tuhansien turkulaisten pyöräilijöiden kasvoja. Päätös osoittaa, että toisin kuin muut modernit suomalaiset ja eurooppalaiset kaupungit, Turku jatkaa edelleen pyöräliikennettä kohtaan harjoittamaansa lähes vihamielistä linjaa”, toteaa Turun Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Tero Rantaruikka. “Kaupunkisuunnittelijat olivat laatineen olosuhteisiin nähden varsin ansiokkaan suunnitelman, jonka kustannukset ja autoilulle aiheuttamat haitat olisivat olleet minimaallisia verrattuna saavutettuun pyöräliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden paranemiseen.” jatkaa Rantaruikka.

Kun Kirjastosillasta päätettiin, luvattiin, että sillan valmistumiseen mennessä pyöräliikenneväylät ovat valmiit ja käyttökunnossa. Syksyllä Turun Kaupungin liikennesuunnitteluinsinööri Jaana Mäkinen esitteli julkisuudessa pyöräliikennejärjestelyjä, joiden toteuttaminen siirrettiin tulevan talven aiheuttaminen ongelmien vuoksi keväälle. Turkulaiset pyöräilijät ottivat suunnitelmat innostuneesti vastaan. Suunnitelma oli yksinkertaisuudessaan ja edullisuudessaan erinomainen tilapäisratkaisu, joka toteutuessaan olisi olennaisesti helpottanut keskustaan suuntautuvaa pyöräliikennettä, vähentänyt vaaratilanteita sekä lisännyt liikenteen sujuvuutta. Nyt alle kaksi viikkoa uuden Kirjastosillan valmistumisen jälkeen kaikkien pessimistisimmät ennustukset näyttävät toteutuvan, kun puolueiden enemmistö kaatoi pyöräliikennesuunnitelmat.

“Turku on monissa strategioissaan sitoutunut kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen. Keskustan pyörätieverkkosuunnitelmista on päätetty sitovasti ainakin vuosina 1986, 1997, 2001 ja 2010. Käytännön toteutus torjutaan kuitenkin toistuvasti tavalla, jota tavallisen kaupunkilaisen on mahdotonta ymmärtää. Ilman Hämeenkadun ja Kauppiaskadun pyöräväyliä uusi silta on torso. Tällä päätöksellä turkulaisten pyöräilijöiden alta vedettiin matto”, sanoo Turun Polkupyöräilijöiden pyöräliikenteen kehittämisprojekteista vastaava Tapio Van Ooik.

Turun Polkupyöräilijät vaatii, että kaupunginhallitus ottaa päätöksen uuteen käsittelyyn ja alkaa viimein toteuttaa käytännössä sitoumuksia ja täyttämään lupauksia, joita on tehty kohta kolmenkymmenen vuoden ajan. Pyöräliikenne on yhdistyksen mukaan osa tämän päivän sujuvaa liikennejärjestelmää, ja sen hyödyt sekä kansantaloudelle että kansanterveydelle on osoitettu toistuvasti sekä kansallisissa että kansainvälisissä tutkimuksissa. Turun kaupungin harjoittava jatkuva pyöräliikenteen väheksyminen ei voi enää jatkua, todetaan yhdistyksen tiedotteessa.

Turkulainen: Tämä pätkä Kauppiaskadusta muuttuu kaksisuuntaiseksi?
Turkulainen: Kauppiaskadulle mittavat liikennemuutokset keväällä

Turun Polkupyöräilijät järjestää lauantaina 14.12 kello 12 pyörämarssin turkulaisen pyöräliikenteen puolesta.

Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta tyrmäsi keskiviikkona pitkään luvatut ja Kirjastosillan rakentamisen perusteina mainitut pyöräliikennejärjestelyt Kirjastosillalta kauppatorille. Turun Polkupyöräilijät järjestää pyörämarssin, jolla haluamme osoittaa päättäjille nykyisten järjestelyjen turvattomuuden ja tuoda äänemme kuuluviin. Pyörämarssi alkaa Akatemiatalolta ja jatkuu Kirjastosillan kautta virallisia ja lainmukaisia väyliä pitkin keskustaan, liikennesääntöjä tarkkaan noudattaen.

Mukaan toivomme jokaisen turkulaisen pyörällä liikkuvan. Vain näyttämällä joukkovoimamme, osoitamme pyöräilyn tärkeyden osana modernia kaupunkiliikennettä.

Tapahtumasivu Facebookissa