Ajankohtaista

Muistutus Vaasanpuiston asemakaava-alueen katujen suunnitelmista 11/25
Kiitämme Turun kaupunkia hyvistä suunnitelmista, jotka toteuttavat keskustan pyöräliikenteen tavoiteverkkoa. Hyvää suunnitelmissa on parempien pyöräilyn ja jalankulun väylien ohella etenkin ylijatketut pyörätiet ja jalkakäytävät, korotetut liittymät, kaduille tuleva kasvillisuus sekä katusuunnitelman pyöräilijöitä ohjaavat nuolimerkinnät Kluuvikadun ja Sateenkaarenkadun risteyksessä.

Miten Kuraattorinpolun uudistus onnistui? Turun uusin pyöräkatu arvioitavana
Itäisessä Ylioppilaskylässä sijaitseva Turun kolmas pyöräkatu valmistui loppukeväällä. Nyt on aika tarkastella miten käytännön toteutus onnistui ja mitä muutoksia on tehty sen jälkeen kun Turpon kommenttien perusteella muokatut katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat hyväksyttiin lautakunnassa.

Muistutus Itäharjun Voimakadun asemakaava-alueen katujen suunnitelmista 10/25
Haluamme kiittää Turun kaupunkia ja suunnittelutyöhön osallistuneita suunnitelmakokonaisuudesta, jolla luodaan nykyaikaista ja laadukasta katuympäristöä. Suunnitelmat tuovat huomattavan laatutason noston Kalevantien pyöräilyn laatukäytävälle, toivon mukaan vastaava laatutaso jatkuu kohti keskustaa Kupittaan kärjen suunnitelmissa.

Muistutus Itäisen Rantakadun rantaväylän välin Myllysilta–Teatterisilta katusuunnitelmasta 10/25
Ehdotamme, että rantaväylälle johtavien luiskien yläpäihin maalataan jalankulkijasymbolit vahvistamaan sitä, että pyöräily ei ole rannassa sallittua. Tämä on erityisesti tarpeen, koska luiskien ja rantaväylän pinnan päämateriaaliksi on suunniteltu asfalttia.

Muistutus Bratislavankadun ja Isotalonkadun risteyksen bussipysäkin katusuunnitelmasta 10/25
Liikennesuunnitelmasta näyttää puuttuvan seuraavat liikennemerkit Bratislavankadun, Isotalonkadun ja Leningradinkadun risteyksestä:
– Leningradinkadun pyörätien liikennemerkki H23.2-lisäkilvellä.
– Yhdistelmä E1 + B5 + H23.1 Bratislavankadulla ennen risteystä.

Palaute Turun raitiotien alustavista katusuunnitelmista reitillä satama–Varissuo 9/25
Suunnitelmat tuovat kaivattua parannusta useille kaduille etenkin keskustan alueella ja ovat iso harppaus eteenpäin pyöräilyn edistämissuunnitelmien toteutuksessa. Raitiotien rakentaminen on iso tilaisuus kaupunkiympäristön parantamiseen joukkoliikenteen lisäksi jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja kaupunkiluonnonkin kannalta, johon kannattaa tarttua – varsinkin kun sen myötä saataisiin valtion avustusta katujen saneeraukseen ja uudistamiseen.