Turun kaupunki on linjannut keskusta-alueen katutilankäytön tärkeysjärjestykseksi jalankulku, pyörä- tai joukkoliikenne, jakeluliikenne ja autoliikenne.
Tällä hetkellä priorisointi ei näy Hämeenkadulla, jossa on käynnissä useampi työmaa. Pyöräliikenne kiertelee kadun toiselta puolelta toiselle, ja esimerkiksi Kårenin kohdalla pyöräilijät ohjataan kiertämään jokirannan kautta.
Heikoin tilanne on Kiinamyllynkadun ja Hämeenkadun risteyksessä, jossa keskustan suunnasta tulijat ohjataan metrin leveään ränniin. Samaan ahtaaseen tilaan on ahdettu skuutit, pyöräliikenne ja jalankulku. Väylää käyttävät tuhannet opiskelijat päivittäin, mutta nyt käytössä on kinttupolku. Järjestelyjen myötä nurmikko on muuttunut mutavelliksi.
Rakentaminen ja työmaat kuuluvat kaupunkitilaan, mutta autoliikenteen ja pyöräliikenteen väliaikaiset liikennejärjestelyt eroavat toisistaan kuin päivä ja yö. Jos Turku noudattaisi omaa tärkeysjärjestyksen linjaustaan, niin ajoradoista varattaisiin turvalliset ja riittävät väliaikaiset tilat rakentamisen ajaksi. Tässä epäonnistutaan toistuvasti.
Monessa kaupungissa on huomattu, että ihmiset saadaan vaihtamaan kestäviin kulkutapoihin, mikäli niiden käyttäminen on helppoa, nopeaa ja turvallista. Samoin jos autoilusta tehdään helpoin, nopein ja turvallisin tapa liikkua, tulevat ihmiset valitsemaan autoilun kulkutavakseen.
Kaupungin on helppo paperilla priorisoida kestäviä kulkutapoja, mutta se vaatii sanojen lisäksi konkreettisia toimia. Yksi konkreettinen toimi on ottaa katutilaa rakentamisen ajaksi myös pyöräliikenteelle. Hämeenkadulta pitää uskaltaa ottaa tilaa turvallisille väliaikaisille järjestelyille. Myös heille, jotka haluavat liikkua muulla kuin autolla.
Matti Koskimies, puheenjohtaja
Turun Polkupyöräilijät ry