Search
Close this search box.
Valokuvassa kapea tyhjä katu jonka ajorata punertavaa asfalttia, keskellä ja reunoilla pitkittäiset laattakaistaleet. Oikealla laatoitettu jalkakäytävä jonka reunassa etualalla tolpassa pyöräkadun liikennemerkki.

Turpon vaikuttamistyö – Kuraattorinpolun uudistus

Meiltä usein kysytään, että mitä Turpon hallitus varsinaisesti tekee. Kaikissa yhdistyksissä on paljon näkymätöntä työtä, ja meillä suuri osa yhdestä toiminnan keskeisestä elementistä, vaikuttamistyöstä, jää hieman näkymättömiin. Tämän takia saimme ajatuksen alkaa kirjoittamaan tästä työstä ja sillä saavutetuista tuloksista blogiin. Tämä ensimmäinen kirjoitus aiheesta koskee katuhanketta jonka rakentamisen pitäisi alkaa vielä tänä vuonna, jolloin pääsemme seuraamaan Turpon työn tulosten toteutumista.

Päivitys 29.8.2024: Rakennusurakka johon Kuraattorinpolun uudistus kuuluu alkoi lokakuussa 2023, ensimmäisenä alettiin toteuttamaan uutta monitoimikenttää Kuraattorinpolun varrelle ja Halistenkentän viereisiä katuverkon muutoksia (liittyvät TYSin tulevaan Kylänkulma-kerrostaloon). Itse Kuraattorinpolun rakentaminen alkoi elokuun 2024 viimeisellä viikolla.

Vaikuttamisella Turpo pyrkii parantamaan liikenneolosuhteita Turussa ja Turun seudulla, erityisesti tietysti pyöräilyn kannalta. Kuten saatat arvatakin, tämä on usein turhauttavaa työtä, jonka tulokset saattavat olla huomattavia kompromisseja, kaukana tulevaisuudessa tai hyvin epäsuoria. Tässä tapauksessa käsittelen työn osaa, jolla voi kuitenkin saavuttaa konkreettisia muutoksia rakennettuun ympäristöön varsin lyhyelläkin aikavälillä.

Kyse on muistutusten ja lausuntojen kirjoittamisesta, esimerkiksi kaupungin katusuunnitelmista joiden pohjalta uudet katurakenteet ja liikenneratkaisut toteutetaan. Katusuunnitelmien ja asemakaavojen luonnokset (muiden asioiden ohella) ovat nähtävillä netissä kaupungin kuulutussivulla (www.turku.fi/kuulutukset) ennen niiden hyväksyntää päätöksentekoelimissä, ja kuka tahansa voi jättää niistä muistutuksen nähtävillä olon aikana (paitsi vähäisemmät muutokset jotka viranhaltijat hyväksyvät suoraan). Kaavoitus- ja katusuunnittelukuulutukset julkaistaan yleensä perjantaisin (ei joka viikko).

Allekirjoittanut toimii tänä vuonna lausuntoasioista vastaavana Turpon hallituksessa. Pyrin tuomaan isommat lausunto- ja muistutusasiat yhdistyksen jäsenten kommentoitavaksi jäsenistön Facebook ja WhatsApp -ryhmiin. Tämän jutun aiheena oleva muistutus laadittiin viime vuonna, mutta sekin on pääasiassa minun käsialaani sillä kyseinen katu on itselleni hyvin tuttu.

Kuraattorinpolun uudistus

Kuraattorinpolku on tonttikatu Ylioppilaskylän itäpuolen pohjoisreunalla. Moottoriliikenteelle se on kulkuväylä Ylioppilaskylän tonteille ja kadun varrella olevaan pysäköintiin. Pyöräilijöille ja jalankulkijoille se taas on merkittävä läpikulkuväylä keskustaan ja kampusalueelle. Läpiajo on fyysisesti estetty tavalla joka ehkäisee häiritsevää kaahailua mutta sallii pyöräilyn. Kaupunki onkin luokitellut kadun osaksi pyöräilyn pääverkostoa (hierarkiassa seudullisen laatukäytävän alapuolella).

Kuraattorinpolku on huomattavan huonokuntoinen. Turun liikennesuunnittelussa nähtiin mahdollisuus uudistaa katua saneerauksen yhteydessä, mikä onkin järkevä, kustannusten ja päästöjen kannalta tehokas tapa parantaa liikenneolosuhteita suuntaan joka edistää liikenne- ja ilmastotavoitteita ja mahdollistaa myös valtion rahoituksen saamisen.

Tämän johdosta kaupunki asetti kadun uudet suunnitelmat nähtäville toukokuussa 2022. Suunnitelmien tavoitteena on parantaa ajorataa ja sen kuivatusta, sekä tehdä Kuraattorinpolusta Turun kolmas pyöräkatu (yllä kuvassa toinen Vatselankadulla) ja katkaista moottoriliikenteen ajoyhteys Halistentielle nykyistä pysyvämmällä tavalla. Uudessa katkaisussa pyöräväylän riittävä leveys on taattu kun siirreltävät betoniporsaat korvataan ratkaisulla joka ei myöskään houkuttele kiertämään sulkua asuinkerrostalojen välisten kapeiden kujien kautta. Lisäksi parannetaan pyöräily-yhteyttä Varsinais-Suomen puiston läpi asfaltoimalla ja leventämällä puistokäytävää.

Kuraattorinpolun nykyinen katkaisu korvataan taustalla näkyvässä Halistentien risteyksessä oikeanpuoleisen piirustuksen ratkaisulla. Ajoradan ja pyörätien välistä kenttäkiveystä ja reunakiviä jatketaan risteyksen poikki. (Kadunnimet lisätty, valokuva: Olli Kurtti)

Suunnitelmat olivat oikeanlaisia mutta eivät kuitenkaan ongelmattomia, ja tämän tähden Turpon hallitus päätti kirjoittaa asiasta muistutuksen. Sen perusteella muokattujen suunnitelmien hyväksymistä saatiin odottaa useampi kuukausi, mutta lopulta kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi ne 28.2.2023 ilman muutosesityksiä tai äänestyksiä.

Lopullisissa suunnitelmissa huomioitiin kaikki Turpon esille tuomat tärkeimmät huomiot. Mitä suunnitelmissa siis muutettiin, ja miksi?

Jalkakäytävän materiaalilla on väliä

Turussa on pitkäaikaisena käytäntönä päällystää pelkästään jalankulkijoille tarkoitetut jalkakäytävät betonilaatoilla, kun taas pyöräteille laitetaan tasaista asfalttia (poikkeuksia kuitenkin on). Viime aikoina yhä useammilla keskustan ulkopuolisilla kaduilla on kuitenkin rakennettu asfaltoituja jalkakäytäviä, ja tätä suunniteltiin myös Kuraattorinpolulle.

Turpon muistutuksessa tehtiin selväksi että kulkumuotojen erottelusta materiaalierolla tulee pitää kiinni. Se selkeyttää liikenneympäristöä, ehkäisee niin jalkakäytävällä pyöräilyä kuin pysäköintiäkin ja kohottaa kävely-ympäristön miellyttävyyttä sen ulkonäköä parantamalla. Aktiiviseen liikkumiseen kannustaminen on osa ilmasto- ja kansanterveyden edistämistyötä, ja pienilläkin arkiympäristön elementeillä on merkitystä.

Iloksemme hyväksytyssä suunnitelmassa jalkakäytävän pintana onkin perinteinen betonilaatta!

Kuraattorinpolun ja Kuikkulankadun risteysalue ennen ja jälkeen. Paksummat mustat viivat ovat 8 cm reunakiviä. (Merkintöjen tyylit ovat muuttuneet suunnitelmien välillä, bussipysäkin merkit lisätty.)

Missä pitäisi pyöräillä

Ristiriitaisesti, alkuperäisessä suunnitelmassa aiottiin kuitenkin laatoittaa Varsinais-Suomen puiston laidan bussipysäkki, joka on nykyään asfaltoitu ja suorin pyöräyhteys Yo-kylän sisäosasta keskustan suuntaan. Se, että onko kyseisen pätkän nykyisellään tarkoitus olla pyörätie, on epäselvää. Koko alueella ei nimittäin ole yhtäkään pyörätien merkkiä, joka virallisesti määrittää mikä on pyörätie (oletuksena ajoradasta rakenteellisesti erotettu tien osa on jalkakäytävä). Kohdan muuttaminen jalkakäytäväksi tarkoittaisi että pyöräilijöiden olisi joko kierrettävä Kuikkulankadun ajoradan tai Varsinais-Suomen puiston puistokäytävän kautta, jota harva luultavasti tekisi.

Tähänkin saatiin muutos Turpon muistutuksen avulla, ja nyt bussipysäkin kohdasta tulee asiallisesti merkitty, leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jonka laidassa on vieläpä erillinen laatoitettu askeltila bussimatkustajille. Tällä hetkellä pyöräilijöiden on varottava bussista suoraan pyörätielle astuvia (kuva pysäkistä alla).

Ovatko nämä Kuraattorinpolulta länteen jatkuvat väylät pyöräväyliä? Lain mukaan eivät koska pyörätien merkit puuttuvat. Turun opaskartan mukaan puistokäytävän kautta Civiksenpolulle kulkee kuitenkin pyöräilyn pääreitti (merkitty toisesta suunnasta). (Kuvat: Olli Kurtti)

Pyörätien merkkejä ei myöskään ole Kuikkulankadun laidan asfaltoidulla väylällä joka jatkuu Kuraattorinpolun risteyksestä etelään. Tämä on ymmärrykseni mukaan tarkoituksellista, eli tämä pyörätien näköinen väylä onkin oikeasti jalkakäytävä, mihin ei tämän suunnitelman myötä tule tarvittua parannusta. Jalkakäytäväpyöräily on tässä valitettavan yleistä harhaanjohtavan ulkonäön takia ja koska lailliset vaihtoehdot ovat pyöräily mäkisellä ajoradalla autojen ja bussien kanssa (vaatii myös reunakiven ylitystä) tai kierto Yo-kylän hieman sokkeloisten kujien kautta.

Tämän on ulkonäöstään huolimatta ilmeisesti tarkoitus olla jalkakäytävä. (Kuva: Olli Kurtti)

Reunakivet ja esteettömyys

Reunakivet ovat pyöräilijöille ikävän yleinen haitta, ja ne muodostavat myös esteen apuvälineiden kanssa kulkeville (esimerkiksi pyörätuolit ja rollaattorit) jos väylän reunan ylityskohdissa reunakiveä ei ole asiallisesti luiskattu tai madallettu, tai korvattu asfalttiluiskalla. Turpo on huomauttanut niistä viime aikoina useammankin kerran.

Kuraattorinpolun alkuperäisessä suunnitelmassa 8 cm reunakivet oli madallettu vain kerrostalojen ajoliittymissä ja vain 6 senttiin, joka on pyöräilijöille huomattavan korkea. Näistä liittymistä ajetaan huomattavasti useammin pyörällä kuin autolla, sillä talojen autopysäköinti on Kuraattorinpolun pientareella. Jalankulkijoiden ylityskohdissa joissa ei ole autoliikennettä alennetut reunakivet oli unohdettu kokonaan, mikä on esteettömyyden kannalta suuri ongelma.

Turpon muistutuksen myötä ajoliittymien reunakivet alennettiin 4 senttimetriin ja jalankulkijoiden reiteille lisättiin madalletut kivet tai asfalttiluiskat. Esimerkkejä tällaisista reiteistä ovat kulku koira-aitaukseen ja jokirannan polulle, sekä siirtymä Varsinais-Suomen puiston puistokäytävältä Kuraattorinpolun jalkakäytävälle.

Esimerkkejä reunakivistä ennen Turpon muistutusta ja sen jälkeen. Pinkki katkoviiva = 6 cm reunakivi, pinkki viiva = 4 cm (tai muuten “madallettu”, tämä on suunnitelmassa hieman epäselvää).

Kuraattorinpolun tapaus on hyvä esimerkki siitä, mitä muistutuksilla voi saavuttaa, ja miksi ne ovat tärkeitä esimerkiksi esteettömyyteen liittyvien yksityiskohtien viilaamiseksi. Kaupungin suunnittelijat ovat koulutettuja ammattilaisia ja nämäkin suunnitelmat olivat lähtökohtaisesti hyviä, mutta he eivät kuitenkaan aina pysty huomioimaan kaikkea, ja paikallisten olojen tuntemus jota heillä ei välttämättä ole riittävästi voi olla hyvin arvokasta. He joutuvat myös työskentelemään tiettyjen rajoitteiden kanssa, osittain poliittistenkin, ja edistys vaatii usein ulkopuolista painetta. Henkilökohtaisella tasolla on kovin miellyttävää nähdä kun oma työ johtaa konkreettisiin parannuksiin monen turkulaisen arkisessa ympäristössä, ja se motivoi jatkamaan pyöräilyn edistämistyötä.


Ensimmäinen kuva: Turun toisen pyöräkadun pohjoispää Vatselankadulla tarjoaa esimakua Kuraattorinpolun tulevasta ilmeestä. Kuvaaja Olli Kurtti.

Kiinnostaako Turpon toiminta? Liity jäseneksi!

Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa.

Jos pankkitilisi kestävyys joutuu jäsenmaksusta kohtuuttomalle koetukselle, voit maksaa alennetun jäsenmaksun 12 euroa. 12 euron maksun voivat maksaa työttömät, opiskelijat, eläkeläiset ja muuten vähävaraiset.

Kannatusjäsenmaksu on 50 euroa vuodessa.