-Anna Jokinen, Turpo
Ovatko turkulaiset pyöräilijät vaarallisen nopeita? Puutarhakadun pyörätiellä on viiden korttelin matkalla kymmenen hidastetöyssyä ja lisäksi ainakin kymmenen muuta kohtaa, joissa on pakko hidastaa kävelynopeuteen. Tämä on tulevien kakolalaisten ja linnafälttiläisten pääpyöräilyväylä keskustaan. Mitä sanoisi autoilija, jos joka korttelin matkalla olisi kaksi hidastetöyssyä?
Pyöräväylien rakentamisesta on puhuttu paljon, mutta pitäisi puhua myös laadusta. Puutarhakadun pyörätie on töyssyinen, kapea ja useassa kohdassa on vaarallisen huono näkymä. Joka risteyksen molemmin puolin on töyssyn muodostava jyrkkä luiska. Leipomosta saattaa pöllähtää asiakas patonkeineen suoraan pyörätielle. Käytännössä koko viiden korttelin matkan joutuu ajamaan lähes kävelyvauhtia ja väistellen. Jos vastaan sattuu tulemaan muita, joutuu väistämään jalankulkijoiden puolelle. Tämä taso kelpaa ehkä sunnuntaipyöräilyyn, mutta ei jokapäiväiseen pyörällä liikkumiseen. Sujuvampaa on ajaa ajoradalla, mutta laki ei sitä salli, eikä naapurin mummo ehkä uskalla ajoradalle bussien kiilailtavaksi.
Onko Kakolan ja sataman seudun liikenteen kasvuun varauduttu?
Puutarhakadun töyssyinen pyörätie on jokirannan lisäksi ainoa pyöräväylä sataman seudun ja keskustan välillä. Jokirannan väylä on suhteellisen mukava, mutta paikoin tukkoinen, kapea ja ajolinjoiltaan epäselvä. Lisäksi jokirannan reitti suljetaan jatkuvasti liikenteeltä erilaisin tapahtumin. Nykyiset väylät ovat kapasiteetiltaan sekä laadultaan riittämättömiä. Miten Turun kaupunki on varautunut Kakolan ja sataman seudun asukas- ja liikennemäärien kasvuun? Alueelle on kaavoitettu ja ollaan jo rakentamassa koteja tuhansille ja myös työpaikkoja ja palveluita. Sataman ja Kakolan seudulta on vain pari-kolme kilometriä keskustaan, mikä on sopiva pyöräily- ja kävelymatka.
Turku on sitoutunut koviin päästövähennystavoitteisiin, mutta kuinka ne aiotaan saavuttaa? Ihmiset eivät siirry vähäpäästöisiin kulkutapoihin kehottamalla kauniisti, vaan siihen on luotava hyvät kannustimet. Kannustimeksi ei riitä töyssyinen ja katkonainen polku, vaan pitää luoda suorastaan imu tavoiteltavia asioita kohti!
Mitä sitten pitäisi tehdä?
Puutarhakadun pyörätiellä jokaisessa risteyksessä ajoradalla on väistämisvelvollisuuden osoittava kolmio. Jostain syystä töyssyt on kuitenkin sälytetty pyöräilijän ja jalankulkijan kiusaksi. Voisiko ajatella, että hidastetöyssy olisi ajoradan puolella eli väistämisvelvollisella?
Kuva: Heikkilänkadun ja Puutarhakadun risteys. Voisiko töyssy olla väistämisvelvollisella? (Kuva: Google)
Tämä ei kuitenkaan paranna pyörätien huonoja näkemiä tai kapeutta, joten parempia pyöräväyliä tarvitaan. Kapasiteettia on rakennettava lisää muualle, kuten Linnankadulle. Linnankadun ajoradan ollessa leveä kuin valtatie, luulisi sinne mahtuvan kunnolliset yksisuuntaiset pyöräväylät molemmin puolin.
Kuva: Puutarhakatu ja Linnankatu. Tulevaisuuden Turun pyöräbaanat? (Kuvat: Google)
Puutarhakadun ja Linnankadun lisäksi sujuvaa pyöräily-yhteyttä voisi jatkaa Mikonkadun, Ruusukorttelinpolun ja Yliopistonkadun kautta keskustaan. Mikonkadulta Ruusukorttelinpolulle ja sieltä Yliopistonkadulle tarvitaan järkevät liittymät myös pyöräilijälle suorine ajolinjoineen ja ilman reunatöyssyjä. Yliopistonkadun lounaispään voisi rauhoittaa kokonaan kahdenkympin alueeksi tai muuttaa esimerkiksi pyöräkaduksi, jos tieliikennelain uudistus sen tulevaisuudessa mahdollistaa. Pyöräily siirtyisi ajoradalle ja jalankulkijat saisivat enemmän tilaa. Nykyisellään Yliopistonkatu on lounaassa vähäliikenteinen eikä siellä ole bussiliikennettä, joten muutoksen ei luulisi olevan vaikea.
Tässä on Turulle mahtava tilaisuus laajentaa kävely- ja pyöräilykaupunkia sekä näyttää mitkä ovat kaupungin kehittämisen todelliset prioriteetit!