Suomeen on vihdoin saatu polkupyörällä liikkuville oma kansallinen etujärjestö. 14.9.2014 Tampereella, Aitolahden Vanhassa Pappilassa viikonlopun aikana perustettu Pyöräliitto / Cykelförbundet / Finnish Cyclists’ Federation edistää pyöräilyä liikennemuotona sekä toimii pyöräilijöiden valtakunnallisena edunvalvojana ja paikallisten pyöräily-yhdistysten yhteistyöelimenä. Pyöräliiton jäseniä ovat paikalliset pyöräilijäyhdistykset sekä vaikuttamisesta kiinnostuneet yksityishenkilöt.
Pyöräliiton hallitukseen valittiin Turposta Tapio Van Ooik. Liiton puheenjohtajaksi valittiin Helsinkiläinen Otso Kivekäs.
Turun polkupyöräilijät ry. on yksi liiton perustajajäsenistä. Paikalla perustamassa olivat Turpon puheenjohtaja Teemu Nurminen, varapuheenjohtaja Tero Rantaruikka ja hallituksen jäsen Tapio Van Ooik. Jokainen Turpon jäsen on nyt myös Pyöräliiton jäsen. Lähiaikoina Pyöräliitto tulee myös hakemaan Euroopan Pyöräliiton (European Cyclists Federation – SCF) jäsenyttä, jolloin Turpolaiset tulevat samalla myös ECF:n jäseniksi. Turpon jäsenenä tuet siis nyt siis paikallisen pyöräliikenteen kehittämisen lisäksi kehittämistä myös kansallisella ja Euroopan tasolla.
Pyöräliiton verkkosivut ja viestintä käynnistyy syksyn aikana, mutta sitä ennen voit pysyä ajan tasalla toiminnasta seuraamalla Pyöräliiton Facebook -sivua.
Perustamiskokouksessa Pyöräliitto julkaisi Tampereen Julistukseksi nimetyn lausunnon, jossa liiton tavoitteet ja tarkoitus kristallisoitiin kuuteen selkeään teesiin.
Pyöräliiton Tampereen julistus
Me pyöräilijät Tampereelta, Helsingistä, Turusta, Oulusta, Hämeenlinnasta, Järvenpäästä, Espoosta, Rovaniemeltä, Kuopiosta, Porvoosta, Joensuusta, Jyväskylästä ja Ylöjärveltä olemme tänään perustaneet Pyöräliiton ajamaan pyöräilyn asiaa Suomessa ja esitämme seuraavat teesit ohjaamaan Pyöräliiton toimintaa:
1) Pyöräily on liikennettä. Pyöräily voi olla myös harrastus, liikuntamuoto, urheilukisoja, muoti-ilmiöitä ja tuunausta, mutta ennen kaikkea se on tapa kulkea paikasta toiseen.
2) Pyöräilyn lisääntyminen on kaikkien etu, kulkivat nämä sitten pyörällä, joukkoliikenteellä, autolla tai kävellen. Pyöräilyn lisääntyessä ruuhkat vähenevät, kansanterveys paranee, kylistä ja kaupungeista tulee mukavampia ja taloudellisesti tehokkaampia.
3) Kaikki saavat pyöräillä. Pyöräily sopii kaikille taaperosta taattaan. Lasten pitää saada pyöräillä kouluun ja työpaikoille pitää päästä pyörällä.
4) Pyöräily pitää huomioida liikennemuotona liikennesuunnitelmissa, kaavoissa, lainsäädännössä, liikennepolitiikassa ja kaikessa muussa valtion ja kuntien liikennettä koskevassa päätöksenteossa.
5) Vanhanaikaiset ja huonosti toimivat pyörätiet ja liikenneratkaisut pitää korvata nykyaikaisilla. Valtion ja kuntien suunnitteluohjeet pitää päivittää suosittamaan toimivia ratkaisuja huonojen sijasta.
6) Haluamme tehdä kaikista Suomen kaupungeista hyviä pyöräilykaupunkeja.
Pyöräliitto kokoaa koko maan pyöräilyn edistäjät yhteen, ajaa pyöräilyn asiaa kansallisella tasolla, edustaa suomalaisia pyöräilijöitä kansainvälisesti ja pyrkii lisäämään pyöräilyä kaikin tavoin.
Emme edusta vain ”oikeita pyöräilijöitä”, vaan kaikkia, jotka ajavat pyörällä. Voit ajaa päivittäin tai kerran kesässä, mummopyörällä, krossarilla tai taittopyörällä, trikoissa tai puvussa, klossit tai korkkarit jalassa, hattu tai kypärä päässä. Pyöräliitto on sinua varten.