Turun Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta hyväksyi keskiviikkona 23.4. Kauppiaskadun pyöräliikenneyhteyden järjestämisen uudelta Kirjastosillalta Kauppatorille ja edelleen Yliopistonkadun risteykseen. Yhteyden järjestäminen oli ehtona Kirjastosillan rakentamiselle. Käytännössä hyväksytyt suunnitelmat ovat lähestulkoon samat, jotka johtokunta hylkäsi joulukuussa 2013 puolivillaisen perustein ja jotka kaupunginhallitus palautti uudestaan käsittelyyn.

Turun liikennesuunnittelijat laativat keväällä varsin ansiokkaan ja valtakunnallisestikin pyöräliikennejärjestöjen kehuman dokumentin Kauppiaskadun suunnitelmista, jossa useiden eri vaihtoehtojen perusteellisen tarkastelun lisäksi otettiin laajasti kantaa pyöräilyn realiteetteihin ja turvallisuuteen.

Suunnitelmiin pyydettiin kommentteja myös Turun Polkupyöräilijät ry:ltä, joka jätti kommenttinsa huhtikuun alussa. Muissa jätetyissä kommenteissa Varsinais-Suomen poliisi piti tärkeänä, että pyöräilijöillä on selkeä yhteys Kirjastosillalta Yliopistonkadulle. Turun Seudun Osuuskauppa vastusti Kauppiaskadun kaksisuuntaistamista, Lounais-Suomen Taksiyrittäjät, Turun Autoilijat ja Turun Taksit vastustivat pyöräkaistoja.

Useista eri vaihtoehdoista päädyttiin esittämään Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle kahta eri vaihtoehtoa. Hyväksytyssä vaihtoehdossa Wiklundin osuudelle toteutetaan pyöräkaistat molemmille puolille tietä. Wiklundin puolella pyöräkaista kulkee vinopysäköinnin ja jalkakäytävän välissä. Börsin osuus muutetaan kaksisuuntaiseksi eikä välille tehdä pyöräkaistoja. Toisessa eli Turpon suosittelemassa vaihtoehdossa pyöräkaistat olisi rakennettu koko matkalle. Hyväksytyssä vaihtoehdossa parkkipaikkoja katoaa viisi, toisessa vaihtoehdossa parkkipaikkoja olisi poistunut 24, mikä oletettavasti koettiin ratkaisevaksi tekijäksi. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta ei edelleenkään ollut päätöksen osalta yksimielinen ja äänestys meni lopulta tasan. Hyväksytty ratkaisu on siis pyöräilijän näkökulmasta lähes identtinen kuin joulukuussa kaadettu paitsi että puolen vuoden farssin korvauksena pyöräilijät saavat pyöräkaistan myös Kauppiaskadun torin puoleiselle reunalle.

Turun Polkupyöräilijät ry on ratkaisuun pääosin tyytyväinen. Pyöräilijöiden toiveet ja kommentit huomioitiin erinomaisesti. Harmillisinta toteutettavissa suunnitelmissa on kuitenkin se, ettei pyöräliikenneväylä jatku loogisesti ja yhtenäisenä. Turkulaisia pyöräilijöitä eniten kismittävä tapa suunnitella pätkittäisiä, epäloogisesti katkeilevia pyöräväyliä jatkuu siis edelleen.

Kirjastosillan rakentamisen ehdoksi määritelty pyöräliikenneyhteyden toteuttaminen Hämeenkadulta torille näyttää lopulta toteutuvan vastustuksesta huolimatta. Turkulaiset polkupyöräilijät kiittävät kaupunginhallitusta lupausten pitämisestä, liikennesuunnittelua ansiokkaista suunnitelmista ja Kiinteistöliikelaitoksen johtokuntaa viisaasta päätöksestä sekä Hämeenkadun uuden pyörätien että Kauppiaskadun suunnitelmien hyväksymisten osalta. Ehkä Turusta on sittenkin tulossa pikkuhiljaa eurooppalainen sivistyskaupunki myös liikennesuunnittelun osalta.