Viimeisimmässä Poljin lehdessä Turun liikennesuunnitteluinsinööri Juha Jokela kertoo viime vuoden kesällä Turussa tehdyistä pyöräliikennemittaukisista. Pyöräilymäärät ovat huikeita. Jokelan mukaan Hämeenkadulla Kerttulinkadun koillispuolella pyöräili laskentojen mukaan noin 7 700 pyöräilijää kesävuorokaudessa. Jalankulkijoita vastaavalla reitillä oli 7300. Tulokset ovat mittaustavan korkeimmat koko Suomessa.

Jokelan mukaan pyöräilijöiden suurta määrää selittää laskentapisteen sijainti Turun kahden suurimman työpaikkakeskittymän, Kauppatorin alueen ja Kupittaan, välissä sekä korkeakoulujen ja työpaikkaintensiivisen Turun yliopistollisen keskussairaalan läheinen sijainti. Artikkelin mukaan läheltä on laskettu myös muita suuria pyöräilijämääriä: Rehtorinpellonkadulla kulki noin 6400 pyöräilijää kesävuorokaudessa, Kiinamyllynkadulla noin 5500 pyöräilijää kesävuorokaudessa ja vuonna 2014 toukokuussa Tuomiokirkkosillalla laskettiin kulkevan noin 5300 pyöräilijää kesävuorokaudessa. Aurajoen ylitti keskustan kohdalla vuoden 2014 kesävuorokauden aikana noin 20000 pyöräilijää ja 37000 jalankulkijaa.

Laskentatulosten jälkeiset selvitykset osoittavat, että kyseessä saattaa hyvinkin olla suurin ns. poikkileikkauskohtainen pyöräilijämäärä Suomessa. Helsingissä Lauttasaaren sillan mittauspisteessä päästiin 7000 pyöräilijään ja Pitkällä sillalla 6300 pyöräilijään.

Turku on ihanteellinen pyöräilykaupunki

Turun liikennesuunnitteluinsinööri Juha Jokelan mukaan Turku on kaiken kaikkiaan kooltaan ja kaupunkirakenteeltaan pyöräilijälle ihanteelllinen: yli 90 prosenttia turkulaisista asuu alle 30 minuutin pyöräilymatkan päässä Kauppatorilta ja naapurikuntien keskustatkin ovat vain 8-17 kilometrin päässä Turun keskustasta. Lyhyistä etäisyyksistä johtuen pyörämatkojen matka-aika on Jokelan mukaan erittäin kilpailukykyinen muiden kulkutapojen kanssa.

Turussa on siis kaikki mahdollisuudet nousta Suomen johtavaksi pyöräilykaupungiksi muiden eurooppalaisten kaupunkien joukkoon ja parantaa merkittävästi kaupunkgin viihtyisyyttä ja vetovoimaa.

Pyöräilyn kehittäminen auttaisi Turkua saavuttamaan ilmastotavoitteensa ja vähentämään yhteiskunnallisia kustannuksia, sillä tutkimusten mukaan jokainen pyöräilyyn panostettu euro tulee yhteiskunnalle takaisin kahdeksankertaisena. Mitä useampi kätevän pyöräilymatkan päässä asuva turkulainen päättää valita ajoneuvokseen auton sijaan pyörän sitä miellyttävämpää on autoilu ja parkkipaikan löytäminen on niille, joille pyöräily ei ole järkevä vaihtoehto.

Panostamalla toimiviin ja turvallisiin pyöräliikenneväyliin vaikutetaan merkittävästi kaupungin vetovoimaan etenkin nuorien ja koulutettujen nuorten aikuisten keskuudessa. Pyöräilyyn ja jalankulkuun panostaminen parantaa myös merkittävästi asukkaiden viihtymistä ja terveyttä.

Vuoden 2017 kunnallisvallit lähestyvät. Äänestetään yhdessä Turusta Suomen paras pyöräilykaupunki ja käännetään Turun vetovoima uuteen nousuun!