Kiinteistöliikelaitoksen (Kila) johtaja Jouko Turto esittää Kilan johtokunnalle pysäköinnin sallimista Itäisellä Rantakadulla Vanhan Suurtorin ja Nunnankadun välillä ajalle 1.10.-31.3., jotta Ravintola Pinella saisi lisää pysäköintipaikkoja. Päätös vähentäisi merkittävästi vilkkaan pyöräliikenneväylän turvallisuutta ja olisi ristiriidassa useiden valtakunnallisten, maakunnallisten ja paikallisten kaavojen, päätösten ja kehityssuunnitelmien kanssa.

Kaupunki on tehnyt useita suunnitelmia jokirannan pyhittämisestä kävelylle ja pyöräilylle, kaupunkilaisten olohuoneeksi, kaupunkipuistoksi ja historiallisen Turun keskustaksi. Alue kuuluu myös Valtioneuvoston päätöksellä valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen joukkoon. Kävelymatkan päästä löytyy parkkipaikkoja mm. Nunnankadulta, Tuomiokirkontorilta, kirjaston edustalta ja Hämeenkadulta. Nunnakadun mopoautoja koskevat pysäköintiongelmat olisi myös helppo ratkaista muuttamalla muutaman maksullisen paikan sijasta koko katu maksulliseksi. Mikään ei myöskään takaisi, etteivät Nunnakadulla ilman pysäköintikiekkoa pysäköivät mopoautot valtaisi myös uusia parkkipaikkoja.

IMG_5439[1]IMG_5438[1]

Nunnakadulla ei ollut lounasaikaan ainoatakaan mopoautoa. Kadulla on jonkinverran maksullisia paikkoja sekä kahden tunnin kiekkopaikkoja. Maksullisia paikkoja lisäämällä olisi helppo vähentää pitkäaikaista pysäköintiä.

Esityksen taustalla näyttäisi olevan uusi oletus, etteivät turkulaiset pyöräile lokakuun ja huhtikuun välisenä aikana ja tästä syystä turvallisuusriskit koetaan vähäisiksi. Yhä useampi turkulainen kuitenkin liikkuu pyörällä myös talvella ja leudot säät ovat lisänneet talvipyöräilyä merkittävästi. Kila on tämän myös itse todennut aiemmissa päätöksissään, jotka nyt on ilmeisesti unohdettu. Itäinen Rantakatu on pyöräliikenteen tärkeimpiä pääväyliä keskustassa ja sitä käyttävät tuhannet turkulaiset työ-, opiskelu- ja koulumatkoillaan ympäri vuoden.

IMG_5398[1]

Pyöräilijät, parkkipaikalta poistuvat ja parkkipaikkoja etsivät eivät mahdu kohtaamaan pysäköinniltä jäljelle jäävällä väylällä.

Esityksessäkin väylä todetaan liian kapeaksi auton ja pyörän sujuvaan kohtaamisen sekä kannetaan huolta siitä, että osa autoista voisi poistua luvatta Vanhan Suurtorin kautta. Mitään mainintaa ei kuitenkaan ole parkkiruutua etsivien autojen synnyttämästä lisäliikenteestä. Poistuvalle ja saapuvalle autolle ei myöskään ole riittävästi tilaa kohdata. Pihakatumaisen reitin turvallisuusriskejä lisäävät myös reitin liukkaus, himmeä valaistus ja alamäkien johdosta reippaat ajonopeudet.

Kila on aiemminkin todennut että kävely- ja pyöräily rannassa on myös talvisin vilkasta, ja että peruuttelevat ja kääntyvät autot aiheuttavat vaaratilanteita. Kila on myös päättänyt jalankulun ja pyöräilyn turvaamiseksi rajoittaa moottoriajoneuvoliikenteen alueella mahdollisimman vähäiseksi. Alueella saavat liikkua ainoastaan turistubussit ja taksit. (06.03.20139.10.2013). Nyt näyttää siltä, että väylä joka on useampaan kertaan todettu autoliikenteelle sopimattomaksi ja pyöräilylle vaaralliseksi, halutaan autoilu- ja pysäköintikäyttöön yhden ravintolan lounasruokailun turvaamiseksi. Tästä ja aiemmista esityksistä voidaan vetää ainoastaan yksi surullinen ja epämiellyttävä johtopäätös. Pyöräilijöiden turvallisuuden paino vaakakupissa on Kilan virkamiehillä hyvin kevyt jos Kilan itsensäkin toteamille riskeille viitataan näin kevyesti kintaalla.

Jokirannan maisemaa ja kaupunkilaisten turvallisuutta ei pidä vaarantaa muutaman parkkipaikan vuoksi. Autoliikenteen palauttaminen historialliseen jokirantaan pelkällä väliaikaisella muutoksella olisi vakava ennakkotapaus koko jokirannan osalta sekä merkittävä askel taaksepäin viihtyisän kävelykeskustan kehittämisessä.

Turun polkupyöräilijät ry. vaatii, että Kilan johtokunta tekee vastuullisen päätöksen ja rauhoittaa Itäisen Rantakadun jatkossakin pyöräily- ja kävelyliikenteen käyttöön eikä pilaa kaupunkikuvallisesti merkittävää maisemaa autoliikenteellä.