Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta palautti keskiviikon kokouksessaan Humalistonkadun pyöräväyläsuunnitelmat takaisin liikennesuunnittelijoille, koska Käsityöläiskadun vaihtoehtoa oli johtokunnan mielestä käsitelty puutteellisesti. Käsityöläiskadun vaihtoehdossa jokirannasta ja kävelykadulta tuleva pyöräliikenne ohjattaisiin Yliopistonkadun risteyksessä Humalistonkadun sijasta korttelia kauemmas Käsityöläiskadulle.

Humalistonkatu_talvi

Aiemmin suunnitelmat jätettiin pöydälle parkkipaikkoihin vedoten. Turun Polkupyöräilijöiden tekemässä selvityksessä Humalistonkadun yrityksistä suurin osa kuitenkin piti kulman taakse siirtyvien parkkipaikkojen merkitystä liiketoiminnalleen vähäisenä. Kiinteistöliikelaitoksen aiemmissa käsittelyissä ei puututtu Käsityöläiskadun vaihtoehtoon. Miksi vaihtoehto nousee esille vasta nyt, kun Humalistonkadun pysäköintiin liittyvät argumentit eivät enää ole uskottavia, voidaan ainoastaan ihmetellä. Pysäköintipaikkojen suhteen Käsityöläiskadun reitti merkitsisi tuntuvaa heikennystä. Liikennesuunnitelmassa todetaan, että Käsityöläiskadun pyörätie poistaisi kadulta n. 50 pysäköintipaikkaa ja pyöräkaistat n. 70 pysäköintipaikkaa. Humalistonkadun reitin kokonaisvaikutukset olivat n. 10 pysäköintipaikkaa.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle esitellyssä liikennesuunnitelmassa todetaan, että Käsityöläiskadun tapauksessa reitti siirtyisi sekä̈ sivuun suoralta reitiltä̈ että kauemmas keskustan vetovoimaisimmalta alueelta. Tämä̈ tarkoittaisi, että̈ suuri osa pyöräliikenteestä jäisi edelleen Humalistonkadulle, missä on runsaasti liikkeitä joiden asiakaskuntaa myös pyöräilijät ovat. Vastoin yleistä harhaluuloa, pyöräilijät ovat ostokykyisiä ja -haluisia asiakkaita, ja pyöräilyväylien kehittäminen voi nostaa tutkimusten mukaan alueen myyntiä jopa 25%.  Käsityöläiskadun vaihtoehdossa pyöräilijät  ajaisivat siis edelleen Humalistonkadulla henkilöautojen ja bussien seassa tai jalkakäytävällä, oli syrjäkadulla pyöräväylää tai ei. Lainkuuliaiset, autojen seassa ajamista pelkäävät pyöräilijät päätyisivät taluttamaan ajoneuvojaan Humalistonkadun ahtailla jalkakäytävillä.

Turun Polkupyöräilijät yhtyy kaupungin liikennesuunnittelun arvioon ja pitää Käsityöläiskadun vaihtoehtoa täysin toteuttamiskelvottomana ja vanhanaikaisena ratkaisuna. Käsityöläiskadun vaihtoehto edustaa vanhaa suunnittelutapaa, missä pyöräilijät ohjataan kiertelemään epäloogisesti ja epäkäytännöllisesti pitkin sivukatuja. Vaihtoehdon lisäselvittely ainoastaan pitkittää jo 29 vuotta sitten päätetyn yhteyden toteuttamista sekä haaskaa liikennesuunnittelijoiden aikaa.

Humalistonkadun pyöräyhteys on ainoa toimiva ratkaisu keskustan poikittaisen pyöräliikenteen järjestämiseen tavalla, joka lisää liikenneturvallisuutta ja Humalistonkadun asiakasvirtoja sekä kohtelee merkittävän osan keskustan liikenteestä muodostavia pyöräilijöitä tasapuolisesti ja kunnioittaen. Huonojen ja turhien suunnitelmien tekeminen haaskaa myös liikennesuunnittelijoiden aikaa ja verovaroja.

Mikäli kohta kolmekymmentä vuotta täyttävä suunnitelma osoittautuu edelleen mahdottomaksi toteuttaa, ehdottaa Turun polkupyöräilijät että Humalistonkadun nopeusrajoitusta lasketaan Helsingin ydinkeskustan tapaan 30 kilometriin tunnissa. Tämä lisäisi ajoradalla pyöräilevien turvallisuutta ja toisi lisääntyvän pyöräilyn myötä lisää asiakasvirtoja alueen yrityksiin. Samalla voitaisiin tarkastella myös muiden ydinkeskustan katujen nopeusrajoituksen laskemista.