1811, 2017

Muistutus Turun torin alaisen pysäköintilaitoksen rakennuslupahakemukseen

By |Sat.Nov.2017|Ajankohtaista, Liikennesuunnittelu, Turpon toiminta|Comments Off on Muistutus Turun torin alaisen pysäköintilaitoksen rakennuslupahakemukseen

Turun polkupyöräiliijät ry MUISTUTUS

 

6.11.2017

 

TURUN TORIN ALAISEN PYSÄKÖINTILAITOKSEN RAKENNUSLUPAHAKEMUS

 

Turun polkupyöräilijät ry haluaa muistuttaa, että torin ympäristössä merkittävä osa liikenteestä on pyörä- ja jalankulkuliikennettä, mikä on otettava huomioon rakennustyönaikaisissa liikennejärjestelyissä.

 

Rakennustyön aikana Kauppiaskadun ja Eerikinkadun kulmasta tulee päästä Yliopistonkadun ja Aurakadun kulmaan – joko säilyttämällä pyöräliikenteen kulkuyhteys Kauppiaskatua ja Yliopistonkatua pitkin tai rakentamalla väliaikainen muusta ajoneuvoliikenteestä eroteltu pyörätie Eerikinkadun ja Aurakadun reunaan.

 

Puutarhakatua tai Maariankatua ei tule käyttää väliaikaisreitteinä työmaan ohitse, sillä nousu näille kaduille Yliopistonkadulta (Aurakatua tai Kauppiaskatua pitkin) on hyvin jyrkkä.

 

Jos torikauppa siirretään työmaan ajaksi kävelykadulle, tulee huolehtia, että torikauppiaiden autoja ei pysäköidä pyöräliikenneväylillä.

 

Rakennustyönkin aikana Yliopistonkadun kävelykatuosuuden täytyy toimia pyöräliikenneväylänä. Pyöräliikennettä ei tule rajoittaa tai kieltää.

 

Jos joitakin reittejä joudutaan sulkemaan pyöräliikenteeltä, tulee esittää selkeät vaihtoehtoiset väylät ja ohjata pyöräliikenne sinne asianmukaisin liikenteenohjauslaittein. Esimerkkinä mm. pyöräkaistat Linnankadulle rakennusajaksi.

 

Turun polkupyöräilijät ry:n puolesta,

 

Saara Ilvessalo

varapuheenjohtaja

 

Anna Jokinen

hallituksen jäsen

1811, 2017

Muistutus Puutarhakadun katu- ja liikennesuunnitelmaehdotuksista

By |Sat.Nov.2017|Ajankohtaista, Liikennesuunnittelu, Pyöräilyuutisia, Turpon toiminta|Comments Off on Muistutus Puutarhakadun katu- ja liikennesuunnitelmaehdotuksista

Muistutus Puutarhakadun katu- ja liikennesuunnitelmaehdotuksista 13.11.2017

 

Turun polkupyöräilijät ry, Turpo,  kiittää Turun kaupunkia Puutarhakadun pyörätien jatkosuunnitelmasta. Puutarhakadun kehittäminen on tärkeää, koska se on yksi keskustan merkittävimmistä joen suuntaisista pyöräväylistä, ja tärkeä väylä keskustan sekä Portsan, Patterinhaan ja Ruissalon välillä. On tärkeää, että pyöräilyn pääväylän laatu houkuttelee nykyiset sekä uudet asukkaat liikkumaan kestävällä tavalla.

 

Turpon mielestä Puutarhakadun pyörätiesuunnitelma ei ole laatutasoltaan riittävä, eikä se vastaa pyöräilyn pääväylän tarpeita.

 

Väylä on erittäin kapea kaksisuuntaiselle pyöräliikenteelle, mikä tarkoittaa että vastaantulevaa pyöräilijää joutuu helposti väistämään jalkakäytävälle ja hidastamaan ajonopeuden lähes kävelyvauhtiin.
Kaksisuuntaisuus tekee liittymisen ajoradan liikenteen ja pyörätien välillä hankalaa ja epäjohdonmukaista sekä kääntymisen Puutarhakadun toisen puolen kiinteistöille mahdottomaksi.
Kaksisuuntaisuus aiheuttaa sen, että pyörällä liikkuva ihminen tulee risteykseen autoilijan kannalta odottamattomasta suunnasta ja usein näköesteen takaa. Tämä lisää onnettomuusriskiä risteyksissä ja heikentää pyöräliikenteen sujuvuutta. Suurin osa autoilijan ja pyöräilijän välisistä liikenneonnettomuuksista tapahtuu juuri kaksisuuntaisen pyörätien ja ajoradan risteyksessä.
Bussipysäkki tuo bussia odottavat ja bussista tulevat ihmiset suoraan pyörätielle Puutarhakatu 11 kohdalla  (n. pl 340). Pyörällä liikkuva joutuu väistelemään ja varomaan jalankulkijoita pyörätiellä.
Reunakivet, myös pinnan tasoon asennetut, jokaisessa pyörätien liittymässä ovat tarpeettomia töyssyjä pyörällä liikkuvalle ja haittaavat sujuvuutta sekä liikenteen seuraamista. Lisäksi reunakivet asennetaan usein liian korkeiksi, jolloin ne aiheuttavat kaatumisriskin.
Jalkakäytävän kanssa samaan tasoon rakennettu pyöräilyväylä toisintaa yhä ikävän yleistä käsitystä “kevyestä liikenteestä”, jossa pyöräilyn nähdään kuuluvan jalankulun kanssa samaan vähempiarvoiseen kategoriaan. Se on myös omiaan aiheuttamaan konflikteja liikenteessä, kun jalankulkijat epähuomiossa liikkuvat pyörätiellä ja pyöräilijät jalkakäytävällä.

 

Suunnitelma ei tee pyöräilystä kilpailukykyistä liikennemuotoa eikä edistä kaupungin tavoitteita lisätä kestävää liikkumista. Pyörätiesuunnitelma jatkaa vanhanaikaista perinnettä, jossa pyöräväylä tehdään autoliikenteen ja pysäköintipaikkojen ehdoilla. Turpo toivoo, ettei jo huonolaatuiseksi todettua Puutarhakadun länsipään väylää jatketa yhtä huonolla uudella väylällä.

 

Kuva: Puutarhakadun nykyinen pyörätie on ongelmallinen.

Puutarhakadulle rakennettavan pyöräilyväylän pitäisi olla nykyaikainen ja laadukas. […]

1810, 2017

Mahtavia avajaistarjouksia Humalistonkadulla!!

By |Wed.Oct.2017|Pyöräilyuutisia|Comments Off on Mahtavia avajaistarjouksia Humalistonkadulla!!

Humalistonkadun pyöräily-yhteyden avajaisten kunniaksi yli kahdessakymmenessä liikkeessä mahtavia
tarjouksia. Tervetuloa!

ALVAR
Humalistonkatu 7, Iltajatkot klo 19 eteenpäin
Avoinna ma-la 12-02, sunnuntaina 18-00
– Tarjolla Gaggui-kakkua
– Juomatarjouksia
_ _ _
KUKKAHUONE HORTENSIA
Humalistonkatu 14, Tarjoukset voimassa 19 – 21.10
Avoinna arkisin klo 9-17:30, la 9-15
– Kaikki kranssit, lyhdyt ja ihanat käsintehdyt kynttilät -20%
_ _ _
KULTASARVI
Humalistonkatu 12, Tarjous voimassa 19 – 21.10
Avoinna ma 9-18, ti – pe 9-17, la 10-14
– EFVA ATTLING hopeakorut -25%
_ _ _
iHELP
Humalistonkatu 10, Tarjous voimassa 19-21.10
Avoinna arkisin 9-18, la 10-14. Torstaina 19.10 klo 19 asti!
– Panssarilasin asennus veloituksetta näytön vaihdon yhteydessä
_ _ _
NAANTALIN AURINKOINEN
Humalistonkatu , Tarjoukset voimassa 19.10 – 20.10
Avoinna arkisin 7:30-17, la 9-14
– Torstaina keittolounas 5€ (norm. 6,9€), sisältäen keitön, juomat, salaatin, leivät jälkiruuan
ja kahvin.
– Perjantaina annossalaatti 6€ (norm. 8,7€)
_ _ _
TYYKI DESIGN
Humalistonkatu 8, Kampanja voimassa 19-20.10

Avoinna arkisin 9-17
– Liikkeessä arvontalipukkeen täyttäneiden kesken arvotaan 2 lippua Osaava nainen –
messuille
_ _ _
KULTA JA KELLO VIITANEN OY
Humalistonkatu 8, Tarjous voimassa 19 – 22.10
Avoinna arkisin 9-17, lauantaina 10-14
– Säihkyvät VIVENTY –hopeakorut -20%, näyt myös iltaliikenteessä 😉
_ _ _
PLATINORO
Humalistonkatu 7, Tarjous voimassa 19 – 20.10
Avoinna arkisin 11-17. Torstaina 19.10 klo 18 asti!
– Kaikista normaalihintaisista tuotteista -15%
_ _ _
P & M CORNER
Humalistonkatu 12, Tarjous voimassa 19.10
Avoinna ti – pe 10-18, lauantaisin 9-14
– Pesu ja hiusten leikkaus -15%
– Väri ja hiusten leikkaus -15%
_ _ _
PIENI KIRJAPUOTI / KAHVILA 7 PÖYTÄÄ
Yliopiston- ja Humalistonkadun kulma, Tarjous voimassa 20 – 21.10
Avoinna arkisin 10-18, lauantaina 11-16
– Kahvi ja Tiikerikakku 3,9€
_ _ _
KALIMERA TAVERNA
Humalistonkatu 2, Tarjoukset voimassa 19 – 22.10
Avoinna ti – pe 11-22, la 12-23, su 11-17
– Pita gyro + salaatti 5€
– Pita gyro + Epsa limu 6,5€,
– Gyro lautanen + salaatti 10€
– Gyro lautanen+ salaatti + Epsa limu 11,5€
_ _ _

INSTRUMENTARIUM SILMÄ-PULSSI
Humalistonkatu 9, tarjous voimassa 19 – 20.10
Avoinna arkisin 9-17:30
– Näöntarkastus 0€
_ _ _
SALON HEADLINE
Humalistonkatu 14, Tarjous voimassa 19.10
Avoinna arkisin […]

510, 2017

Humalistonkadun pyöräily-yhteyden avajaiset 19.10.2017

By |Thu.Oct.2017|Ajankohtaista, Tapahtumat, Turpon toiminta|Comments Off on Humalistonkadun pyöräily-yhteyden avajaiset 19.10.2017

Kaikki kaupunkilaiset ovat tervetulleita Humalistonkadun pyöräily-yhteyden avajaisiin torstaina 19.10.2017! Helpompaa liikkumista juhlistetaan musiikin, sirkushuvien sekä polkupyöräkulkueen avulla.

Tilaisuuden järjestää Turun kaupunki yhteistyössä Valonian ja Turun polkupyöräilijät ry:n kanssa.

Lisätiedot Facebook-tapahtumassa.

205, 2017

Pyöräilyviikkoa vietetään teemalla “Pyörällä kulkee kaikki!”

By |Tue.May.2017|Ajankohtaista, Tapahtumat, Turpon toiminta|Comments Off on Pyöräilyviikkoa vietetään teemalla “Pyörällä kulkee kaikki!”

Yhä useampi kuljettaa polkupyörän avulla sekä ihmisiä että tavaroita. Laatikkopyörät, vedettävät pyöräkärryt ja erilaiset pitkäperäpyörät yleistyvät kovaa vauhtia katukuvassa. Jo 27. kertaa järjestettävän valtakunnallisen pyöräilyviikon aikana 6.–14.5.2017 esitellään hyviä kuljetusmahdollisuuksia polkupyörällä.

– Lasten vieminen hoitoon ja kaupassakäynti sujuvat kätevästi pyörällä. Pyöräilyviikon tarkoituksena on tänä vuonna levittää hyviä polkupyörään perustuvia kuljetusratkaisuja ja kannustaa ihmisiä kulkemaan arjen matkat pyörällä, kertoo pyöräilyviikon tapahtumia järjestävän Turun Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Teemu Vallius.

Pyöräilyviikolla Turun Polkupyöräilijät jakaa ma 8.5. aamiaista pyörällä kulkeville Turun tuomiokirkon edessä. Koululaisia innostetaan pyöräilemään ke 10.5. Pyörällä kouluun -päivänä. Työpaikkojen välinen Pyörällä töihin -kilpailu on käynnissä koko viikon.

Pyöräilyviikko huipentuu Vanhalta suurtorilta lauantaina 13.5. klo 12 lähtevään rahtipyöräkulkueeseen. Jokirantaa pitkin Förin kautta etenevä kulkue päättyy Turun pääkirjaston sisäpihalla järjestettävään Perhepyöräilypäivään. Tapahtumassa voi tutustua erilaisiin lasten ja tavaroiden kuljetusmahdollisuuksiin sekä lasten pyöriin.
Pyöräilyviikon järjestelyissä ovat mukana Turun Polkupyöräilijät, Valonia ja Turun kaupunki.

2904, 2017

“Pyörällä kulkee kaikki!” -pyöräilyviikon tapahtumat

By |Sat.Apr.2017|Ajankohtaista, Tapahtumat, Turpon toiminta|Comments Off on “Pyörällä kulkee kaikki!” -pyöräilyviikon tapahtumat

Ma 8.5.
Pyörällä kauppaan -päivä
Turun Polkupyöräilijät jakaa aamiaista Turun tuomiokirkon edessä klo 7 alkaen.

Lisätiedot: Aamiaista polkupyöräilijöille
Ti 9.5.
Pyörällä töihin -päivä
Innosta työkaverisi mukaan Pyörällä töihin -kisaan!

Lisätiedot: Valonian Pyörällä töihin -kilpailu
Ke 10.5.
Pyörällä kouluun -päivä
Lisätiedot: Pyörällä kouluun
La 13.5.
Rahtipyöräkulkue lähtee Vanhalta Suurtorilta klo 12
Tule laatikko-, lava- tai esimerkiksi pitkäperäpyöräsi kanssa mukaan kulkueeseen. Kulkueeseen voi osallistua myös esimerkiksi pyöräkärryn kanssa. Tavalliset polkupyörät ovat lisäksi tervetulleita mukaan!

Lisätiedot: Pyöräilyviikon rahtipyöräkulkue
Perhepyöräilypäivä Turun pääkirjaston sisäpihalla klo 13–15
Tervetuloa pääkirjaston sisäpihalle sekä tutustumaan että koeajamaan erilaisia polkupyöriä laatikkopyöristä peräkärryihin ja peräpyöristä lasten potkupyöriin.

Mikäli itselläsi on peräkärry, laatikkopyörä, peräpyörä tai vastaava, olet tervetullut esittelemään omaa pyörääsi ja jakamaan vinkkejä pyörällä kulkevasta arjesta!

Lisätiedot: Perhepyöräilytapahtuma ja Turun kaupungin sivuilla tapahtumakalenterissa

1104, 2017

Pyöräliikenteen edistämistä kannatetaan Turun uusien valtuutettujen keskuudessa

By |Tue.Apr.2017|Kunnallisvaalit, Pyöräliikenne|Comments Off on Pyöräliikenteen edistämistä kannatetaan Turun uusien valtuutettujen keskuudessa

Turun kaupungin uuteen valtuustoon valittiin pyöräilymyönteisiä ehdokkaita runsaasti. Valituiksi tulleista 67 edustajasta 26 oli allekirjoittanut Turun Polkupyöräilijöiden teesit pyöräliikenteen edistämisen puolesta.

– Puolueissa on otettu kantaa pyöräliikenteen ja jalankulun sekä julkisen liikenteen kehittämisen puolesta. Monet tulevat valtuutetut ovat tuoneet pyöräliikenteen vahvasti esille vaalien aikana, mikä on erittäin myönteistä, kertoo Turun Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Teemu Vallius.

Puolueittain valituista teesit olivat allekirjoittaneet Kokoomuksesta kolme, Vihreistä yksitoista, SDP:stä kolme, Vasemmistoliitosta seitsemän edustajaa sekä RKP:stä ja Kristillisdemokraateista kummastakin yksi edustaja. Allekirjoittaneita on yhteensä 39 % valituista.

– Äänestäjät ovat nyt antaneet Turun pyöräliikenteen edistämiselle tukensa ja turkulaisista 96 % suhtautuu myönteisesti pyöräilyn kehittämiseen. Odotamme turkulaisilta kuntapäättäjiltä toimia pyöräilyn kehittämisen puolesta seuraavan nelivuotiskauden aikana. Pyöräliikenteeseen käytetty raha ei ole kulu, vaan kannattava investointi, Vallius muistuttaa uusia valtuutettuja.

Turun Polkupyöräilijöiden kuntavaaliteeseissa toivotaan yhtenäisempää pyöräilyinfrastruktuuria, pyöräväyliä Puutarhakadulle, Linnankadulle, Itäiselle Rantakadulle ja Itäiselle Pitkäkadulle, 30 km/h nopeusrajoitusta keskusta-alueelle, 500 pyörän kaupunkipyöräjärjestelmää ja pyöräilykoordinaattorin palkkaamista Turkuun.

Turku

2803, 2017

Turussa on yli 220 allekirjoittanut pyöräilymyönteisen kuntavaaliehdokkaan teesit

By |Tue.Mar.2017|Kunnallisvaalit|Comments Off on Turussa on yli 220 allekirjoittanut pyöräilymyönteisen kuntavaaliehdokkaan teesit

Turun Polkupyöräilijöiden pyöräilymyönteisen kuntavaaliehdokkaan teesit ovat keränneet jo yli 220 allekirjoitusta. Kaikista Turun kunnallisvaaliehdokkaista melkein kolmannes on allekirjoittanut teesit.

Pyöräilyn edistämiseen suhtaudutaan myönteisesti nykyisissä valtuustopuolueissa. Vihreiden ja Kristillisdemokraattien ehdokkaista noin puolet ja Vasemmistoliiton ehdokkaista lähes puolet on allekirjoittanut Turun Polkupyöräilijöiden kuntavaaliteesit. Keskustan ja SDP:n ehdokkaista noin kolmasosa, Kokoomuksesta noin joka viides, RKP:n ja Perussuomalaisten ehdokkaista noin joka kuudes on sitoutunut teeseihin. Lisäksi allekirjoittaneita on Feministisestä puolueesta ja Piraattipuolueesta. Liki jokaisessa puolueessa on vahvasti pyöräilyliikenteen puolesta kantaa ottavia ehdokkaita

Puolueiden kertomissa tavoitteissa toistuu turvallisempien pyöräilyolosuhteiden ja pyöräliikenteen sekä jalankulkijoiden asettaminen etusijalle liikenteen kehittämisessä. Keinoina turvallisuuden edistämiseksi pidettiin esimerkiksi nopeusrajoitusten alentamista, pyöräilyverkoston kehittämistä ja nykyisen tieverkon parantamista pyöräilyyn sopivammaksi. Pyöräilyn katsotaan lisäävän kaupungin viihtyisyyttä, tuovan terveyshyötyjä ja parantavan liikenteen sujuvuutta.

Turun Polkupyöräilijöiden kuntavaaliteeseissä tavoitellaan yhtenäisempää pyöräilyinfrastruktuuria, pyöräväyliä Puutarhakadulle, Linnankadulle, Itäiselle Rantakadulle ja Itäiselle Pitkäkadulle, 30 km/h nopeusrajoitusta keskusta-alueelle, 500 pyörän kaupunkipyöräjärjestelmää ja pyöräilykoordinaattorin palkkaamista Turkuun.

Lisätiedot:

Turku

903, 2017

Turku ansaitsee kokopäiväisen pyöräilykoordinaattorin

By |Thu.Mar.2017|Kunnallisvaalit, Liikennesuunnittelu, Pyöräliikenne|Comments Off on Turku ansaitsee kokopäiväisen pyöräilykoordinaattorin

Pyöräily on tärkeä osa nykyhetken ja tulevaisuuden turvallista, tilatehokasta ja älykästä liikennettä. Nyt tehtävät liikenteeseen liittyvät päätökset vaikuttavat ihmisten jokapäiväiseen liikkumiseen vielä vuosien päästä. Pyöräilykoordinaattorin tehtävä on kehittää parempia liikenneolosuhteita kaikille kaupunkilaisille.
Pyöräily-ympäristön pitkäjänteinen kehittäminen osana sujuvaa liikkumista ja hyvää kaupunkiympäristöä vaatii ammattitaitoja, yhteistyötä ja riittäviä resursseja. Liikenteen suunnittelussa on otettava huomioon kaupunkilaisten muuttuvat tarpeet ja Turun kaupungin kehittyminen. Mitä houkuttelevampaa ja helpompaa pyöräily on, sitä paremmin myös muu liikenne sujuu Turussa, joka luokitellaan tällä hetkellä Pohjoismaiden jopa viidenneksi ruuhkaisimmaksi kaupungiksi.

Pyöräilykoordinaattorin tehtävänä on ottaa huomioon pyöräliikenteen vaatimukset ja sovittaa ne yhteen jalankulun, autoilun ja joukkoliikenteen kehittämisen kanssa. Pyöräliikenne tulee huomioida kaupunki- ja liikennesuunnittelun lisäksi esimerkiksi ympäristösuunnittelussa, kaavoituksessa, pysäköinnin, tapahtumien ja  rakennustyömaiden luvissa ja järjestelyissä sekä valvonnassa, katujen talvikunnossapidossa, liikuntapaikkojen ylläpidossa ja joukkoliikenteessä sekä opetuksessa. Pyöräilykoordinaattori auttaa huomioimaan pyöräliikennettä laajalti läpi koko kaupungin organisaation ja vähentää näin ylimääräisiä tai päällekkäisiä työtehtäviä.

Esimerkiksi Helsingin ja Oulun kaupunkien päätökset palkata pyöräilykoordinaattori ovat osoittaneet, kuinka tärkeää on nimetä pyöräliikenteen kehittämiselle oma vastuuhenkilö.  Pyöräilyliikenteen organisoiminen on tehokkaampaa, mikäli sitä ei tehdä muiden töiden ohella. Pyöräilykoordinaattorin tehtävään osoitetut resurssit luovat säästöjä pyöräilymäärien lisääntyessä ja pyöräilyn muuttuessa helpommaksi sekä sujuvammaksi osaksi arki- ja työmatkaliikennettä.

Turun hajanaisen pyöräilyinfrastruktuurin eheyttäminen, historiallisuus ja tilaongelmien ratkominen keskustassa vaativat osaamista ja ammattitaitoa, jotta sujuva pyöräliikenne olisi mahdollista koko kaupungin alueella keskusta mukaan luettuna. Turulla on samalla hyvät mahdollisuudet näyttää esimerkkiä muulle maalle kaupunkina, jossa ihanteelliset välimatkat luovat hyvät edellytykset suunnitelmalliselle pyöräilyn kehittämiselle.

Julkaisemme jokaisesta kuntavaaliteesistä blogikirjoituksen, jossa avataan teesien taustoja ja perusteita. Turun polkupyöräilijöiden kuntavaaliteesit ja teesit allekirjoittaneet ehdokkaat: http://www.pyoravaalit.fi/turku

803, 2017

Kaupunkipyörät Turkuun

By |Wed.Mar.2017|Kunnallisvaalit, Pyöräliikenne|Comments Off on Kaupunkipyörät Turkuun

Turun polkupyöräilijöiden tavoitteena on vähintään 500 pyörän kaupunkipyöräjärjestelmän hankkiminen Turkuun. Perusteluita kaupunkipyörien hankinnalle ja riittävän suurelle järjestelmälle on useita. Kaupunkipyöristä saadut kokemukset Suomesta ja Suomen ulkopuolelta puoltavat kaupunkipyöräjärjestelmän tuomista Turkuun.
Kaupunkipyörien tärkein tehtävä on parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa. Kaupunkipyörät mahdollistavat nopean siirtymisen paikasta toiseen 1–5 kilometrin matkoilla, jotka useimmiten koetaan liian pitkiksi kävellä. Tällainen siirtymä on usein osa joukkoliikenteen runkolinjalla tehtävää matkaa – esimerkiksi melkein kaikki Fölin bussit saapuvat Kauppatorille, mutta jos matkustajan päämäärä on toisessa osassa keskustaa, on hänen joko vaihdettava bussia tai käveltävä loppumatka. Tämä ns. viimeisen kilometrin ongelma on joukkoliikennejärjestelmän suunnittelussa suuri haaste. Joukkoliikennelinjastoa on käytännössä mahdoton suunnitella sellaiseksi, että kaikkiin kohteisiin pääsee kohtuullisilla vaihtoajoilla ja lyhyellä kävelymatkalla. Kaupunkipyörät tarjoavat tähän ratkaisun, jolla on kaiken lisäksi erittäin positiivisia sivuvaikutuksia.

Kaupunkipyöräasema toimii siis ikäänkuin julkisen liikenteen asemana, jossa ei ole odotusaikaa ja liikenneväline on käytettävissä kaikkina vuorokaudenaikoina kiinteään hintaan. Kaupunkipyörä osana joukkoliikenteen matkaketjua lyhentää kokonaismatka-aikaa ja tekee joukkoliikenteestä nykyistä näppärämmän vaihtoehdon kaupungissa liikkumiseen.

Kaupunkipyöräjärjestelmän toinen tarkoitus on toimia pyöräilyn markkinointivälineenä. Järjestelmä tuo pyöräilyä näkyväksi kaupungissa ja madaltaa kynnystä kokeilla pyöräilyä. Esimerkiksi äskettäin ilmestyneessä Turun pyöräilybarometrissa 16 % ei-pyöräilevistä vastaajista ilmoitti syyksi pyöräilynsä vähäisyyteen sen, ettei pyörää ole käytettävissa. Kaupunkipyörää voivat kaikki kuitenkin kokeilla helposti, halvalla ja ilman sitoutumista.

Turku on kaupunkipyöräjärjestelmän kannalta erityisen otollinen kaupunki. Yhdeksän kymmenestä turkulaisesta asuu pyöräilyetäisyydellä Turun keskustasta. Monet yleiset liikennekohteet sijaitsevat pyöräilyyn sopivien matkojen päässä toisistaan.  Esimerkiksi opiskelijat liikkuvat Yo-kylän, yliopistojen ja keskustan välillä. Sairaaloihin ja muihin suuriin työpaikkoihin tullaan töihin linja-autoaseman tai rautatieaseman kautta. Lisäksi kaupunkipyörät edistävät turismia.

Kaupunkipyörät sekoitetaan usein perinteisiin vuokrapyöriin, joita Turussakin on nyt paljon saatavilla. Järjestelmä on kuitenkin periaatteeltaan hyvin erilainen. Siinä missä vuokraajan täytyy huolehtia vuokrapyörästä vuokrauksen ajan ja yleensä palauttaa pyörä vuokrauspaikkaan, kaupunkipyörän voi taas ottaa milloin tahansa käyttöön lähimmältä asemalta ja jättää vaikka toiselle puolelle kaupunkia. […]